Het kabinet heeft na positieve advisering vanuit de Groeifondscommissie besloten deels voorwaardelijk € 351,6 miljoen toe te kennen aan het Groeifondsvoorstel ‘Investeren in het Talent van de Toekomst: Techkwadraat’. Platform Talent voor Technologie (PTvT) is penvoerder van het voorstel en Koninklijke Metaalunie heeft samen met de partners van de industriecoalitie input geleverd voor het goedgekeurde voorstel. Hiermee kan vervolgens met bedrijven, leerlingen, onderwijsprofessionals, ouders, begeleiders én buitenschoolse leeromgevingen een technologisch fundament leggen, waar individuen, de technische sector en de samenleving als geheel optimaal profijt van hebben.
‘Aandacht voor technologie in de klas is van groot belang. Technologie heeft de toekomst, iedereen moet er mee leren omgaan’, reageert Duco Hoep, beleidssecretaris Onderwijs bij Metaalunie. ‘Daarom is het belangrijk om kinderen op jonge leeftijd al te enthousiasmeren voor technologie, en wellicht later voor een studie en baan in deze prachtige sectoren. Via initiatieven in de regio dragen onze bedrijven veel bij aan techniekpromotie op scholen. Met een bredere en goed gecoördineerde aanpak kunnen we zorgen voor meer samenhang en meer impact. Structurele borging van technologie in de onderwijscurricula is daarom essentieel. Wij zijn blij dat hier nu via het Groeifonds erkenning voor is gekomen.’
Techkwadraat
Het doel van het programma Techkwadraat is ieder kind een eerlijke kans te geven om talenten en nieuwsgierigheid te ontwikkelen, ongeacht achtergrond of sociaaleconomische status. Technologie is overal en speelt in ieders dagelijkse leven een rol. Door kinderen van jongs af aan vertrouwd te maken met de complexiteit en potentie van technologie, leren ze er de waarde van inschatten en de mogelijkheden ervan te zien. Binnen het programma Techkwadraat gaan regionale samenwerkingsverbanden van onderwijsinstellingen, bedrijven en buitenschoolse organisaties aan de slag om de impact van hun lopende initiatieven en activiteiten op het gebied van technologieonderwijs te vergroten.