Zichtbaarheid
We zijn trots op onze bijdrage aan de samenleving en economie. We gaan eraan werken om dit meer zichtbaar te maken. De komende jaren gaan we extra investeren in de zichtbaarheid van onze sector door een promotiecampagne te organiseren. Daarbij richten we ons op meer kennis en zichtbaarheid bij de gemiddelde Nederlander over het belang en de mogelijkheden van techniek en de MKB-maakindustrie. Ook willen wij bij de politiek en samenwerkingspartijen onze standpunten beter over het voetlicht brengen. Als vereniging willen wij samen met onze meer dan 15.000 lidbedrijven onze trots uitdragen. Dit doen we door een gecoördineerde landelijke en lokale promotiecampagne, het organiseren van open dagen, etc. De voorlopige werktitel die we hier als collectief voor gebruiken is: Wij maken het!
Toekomstbestendige vereniging
De ambities stellen ook duidelijke eisen aan de doorontwikkeling van de vereniging en werkorganisatie:
- Proactief
Onze kracht zit in het oplossen van individuele vragen van leden, en in het reageren op nieuwe wet- en regelgeving. Hoe zorgen we dat we óók problemen voor zijn, en een proactieve lobby voeren?
- Doelgroepgericht.
Hoe komt de juiste informatie bij de juiste doelgroep? We willen onze dienstverlening nog beter vermarkten zodat leden(groepen) weten waar ze hulp en ondersteuning kunnen vinden.
- Data-gestuurd
We willen de grote hoeveelheid data van en over onze sector nog beter benutten voor onze leden.
- Programmatische aanpak
We willen binnen de vereniging op een programmatische manier samenwerken, over bestaande grenzen heen, en daarmee kennis en kwaliteiten bundelen op de inhoudelijke ambities.
- Daadkrachtige besluitvorming
We streven naar effectieve en efficiënte besluitvormingsprocessen met voldoende draagvlak en snelheid.
- Betrokken leden
Door mee te doen en mee te beslissen geven leden samen vorm aan de vereniging.
Maak het eenvoudig!
Tot slot, als een soort van uitsmijter ‘Maak het eenvoudig'! Laten we het vooral praktisch en begrijpelijk maken. We willen in de vereniging duidelijk en herkenbaar communiceren, zodat leden en de partijen waarmee we samenwerken ons begrijpen en aangehaakt blijven. In alles wat we doen is en blijft de basis: ondernemers moeten vrij en zo makkelijk mogelijk kunnen ondernemen. Voorkom overbodige eisen en een wirwar aan regels. Zorg voor voldoende vrijheid en ruimte om te kunnen ondernemen.
Bovenstaande thema's zijn onze focuspunten voor de komende jaren. Daarnaast zijn er zowel op landelijk niveau, in de regio en in bepaalde branches natuurlijk aanvullende thema's waarop we ook aanvullende doelen stellen en activiteiten organiseren. Deze agenda beschrijft onze focus en is dus bewust niet volledig.