Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie

Hoge boetes voor overtreden regels webwinkels

Zakendoen via een webwinkel

In het kort

Als u producten of diensten via een webwinkel aan consumenten verkoopt, dan heeft u met veel wettelijke regels te maken. Deze regels worden in de praktijk niet altijd goed nageleefd en de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de toezichthoudende instantie, deelt daarvoor ook regelmatig hoge boetes uit. 

De ACM heeft in het verleden boetes opgelegd aan onder andere Coolcat, Bever en Shoebaloo. De boetebedragen variëren van € 50.000,- tot € 500.000,-. De boetes zijn opgelegd vanwege overtreding van de regels over het herroepingsrecht. Dit is het recht van de consument om een online aankoop te annuleren.


Uit de boetebesluiten volgt wat de regels zijn en hoe het niet moet: Allereerst moet de consument duidelijk en begrijpelijk worden geïnformeerd over het herroepingsrecht en de manier waarop van dit recht gebruik kan worden gemaakt. Zo mag deze informatie niet worden ‘verstopt’ in (een link naar) de algemene voorwaarden en mag deze informatie ook niet worden gegeven door middel van een link “Veelgestelde vragen” op de homepage.


Webwinkeliers zijn verder verplicht de leveringskosten die de consument heeft betaald van het heen sturen van een product bij annulering terug te betalen. Verder kunnen ondernemers producten verkocht met korting niet van het herroepingsrecht uitzonderen. Daarnaast hoeft de consument zich binnen de herroepingstermijn alleen op de herroeping te beroepen, waarna hij nog twee weken de tijd heeft om het product daadwerkelijk terug te sturen. Het is dus niet toegestaan van de consument te eisen dat het product binnen de herroepingstermijn van 14 dagen door hem moet zijn teruggezonden. Ook is het niet toegestaan een verplichte eigen (administratieve) procedure voor te schrijven die de klant moet volgen om een beroep te doen op het herroepingsrecht.


Webwinkel-check
Voldoet úw webwinkel eigenlijk wel aan de wettelijke eisen? U kunt dit zelf controleren met onze online 'Webwinkel-check'. Het doel van deze check is om u te laten weten aan welke wettelijke eisen uw webwinkel moet voldoen en hoe u dat kunt regelen. In de check wordt behandeld welke informatie u de consument moet geven over uzelf, uw producten, de rechten van de consument (waaronder het herroepingsrecht) en het bestelproces. Ook vertellen wij u op welke manier en wanneer u deze informatie aan de consument moet geven.
 

Meer informatie?

  • U kunt de Webwinkel-check van Metaalunie raadplegen.
  • Heeft u vragen over uw webwinkel of over de Webwinkel-check, neemt u dan contact op met één van bedrijfsjuridisch adviseurs via telefoonnummer 030-605 33 44 of via de e-mail op bj@metaalunie.nl.

Ook interessant