Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie

Consumentenregels die gelden vanaf 27 april 2022

Zakendoen met consumenten

In het kort

  • Nieuwe regels voor leden die fysieke (anders gezegd: tastbare) zaken verkopen aan consumenten. Deze regels zijn op 27 april 2022 in werking getreden.
  • Doe de online Check Consumentenrecht om aan de regels te voldoen.

U krijgt met de nieuwe regels te maken als u fysieke/tastbare producten (al dan niet met digitale elementen) verkoopt aan consumenten. Voorbeelden van producten met digitale elementen zijn: een smartphone of smart TV, een slimme wasmachine, slimme koelkast en smartwatch, een auto, computer, e-reader, een alarmsysteem en een navigatiesysteem. Er komen ook nieuwe regels voor volledig digitale producten/diensten, zoals streamingdiensten, maar die laten wij hier verder buiten beschouwing.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

  1. Dit zijn de belangrijkste veranderingen die het gevolg zijn van de nieuwe regels:
  2. De garantietermijn waar consumenten volgens de wet recht op hebben, wordt verlengd van 6 maanden naar 1 jaar.
  3. Het is mogelijk dat een verkoper een product wil verkopen dat anders is dan wat de consument er normaal gesproken van mag verwachten. Denk aan schoenen zonder veters, een oplaadbaar product zónder oplader of één handschoen i.p.v. een paar. In die gevallen moet de consument er vóór aanschaf expliciet mee akkoord gaan dat het product afwijkt van wat hij mag verwachten. Gebeurt dat niet, dan levert de verkoper een gebrekkig product en is hij aansprakelijk voor de gevolgen. Nog een voorbeeld: De consument mag niet verwachten dat ieder horloge waterdicht is. Maar bij een sporthorloge is dat wellicht wel te verwachten. Is een sporthorloge niet waterdicht, dan is het dus verstandig als de verkoper de consument hier mee laat instemmen.
  4. Bij producten met digitale elementen moet de verkoper de consument updates gaan leveren. Deze updates moeten er voor zorgen dat het product minimaal blijft functioneren op hetzelfde niveau als toen de consument het kocht. De wet geeft niet precies aan hoe lang de verkoper updates moet leveren. In veel gevallen zal hij er verstandig aan doen aan te knopen bij de (economische) levensduur van het product. Overigens hoeft u als verkoper geen updates te leveren als u deze verplichting in de overeenkomst met de consument op de juiste manier heeft uitgesloten.
  5. Garantiebewijzen moeten bepaalde informatie bevatten en op een duurzame gegevensdrager (bv. e-mail/papier/usb) aan de consument worden verstrekt, uiterlijk bij de levering van het gekochte product.

Wat moet ik doen om aan de nieuwe regels te voldoen?
Wilt u weten hoe u kunt voldoen aan de nieuwe regels, doe dan de Check Consumentenrecht. De link naar deze check vindt u hieronder. U kunt ook een notitie downloaden over de nieuwe regels. Ook deze vindt u hieronder. U kunt op de site en in de notitie o.a. lezen welke informatie u in uw garantiebewijzen moet opnemen.
 

Meer informatie
Heeft u vragen neemt u dan contact op met één van de bedrijfsjuridisch adviseurs op bj@metaalunie.nl of op telefoonnummer 030-605 33 44.
 

Ook interessant