Het in dienst nemen van een werknemer brengt administratieve handelingen met zich mee. Hieronder bespreken wij de belangrijkste aandachtspunten.
Wat moet u in ieder geval doen?
- Vóór indiensttreding een schriftelijke arbeidsovereenkomst aangaan. Het is gebruikelijk eerst een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd overeen te komen. Voor afloop van deze overeenkomst kunt u beoordelen of de arbeidsrelatie voor bepaalde of onbepaalde tijd wordt voortgezet of wordt beëindigd. (Wij adviseren u altijd bruto salarisbedragen af te spreken. Neem voor vragen over het bruto-nettotraject contact op met het team Bedrijfseconomisch en team Ondernemen, Economie & Fiscaliteit).
- De werknemer op zijn identiteit controleren en een kopie bewaren van het identiteitsbewijs (zie ook Identificatieplicht).
- Aanmelding van de werknemer bij uw pensioenfonds.
Daarnaast zijn de volgende zaken van belang:
- Het inschakelen van een arbodienst die u kan bijstaan bij (het voorkomen van) ziekte van uw werknemers. Metaalunie heeft hiervoor een raamovereenkomst gesloten met ArboNed. Kijk op de website van ArboNed voor meer informatie.
- In verband met de risico’s die u loopt als werkgever, is het raadzaam de loondoorbetaling bij ongeval of ziekte van uw werknemer te herverzekeren. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met MEVAS.
- Een aansprakelijkheids-/ongevallenverzekering die tot uitkering overgaat als een werknemer door een ongeval komt te overlijden of blijvend (geheel of gedeeltelijk) gehandicapt wordt. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Mevas;
Voor meer informatie over een eventuele WIA-verzekering kunt terecht bij NV schade.
Meer informatie en concept arbeidsovereenkomsten voor een nieuwe werknemer: Sociaaljuridisch advies, 030-6053344 of sj@metaalunie.nl.