Gegevens die u in het personeeldossier mag opnemen
Een goed personeelsdossier bevat alle actuele gegevens waarmee u beslissingen over uw werknemers - zoals salarisverhoging of ontslag - kunt onderbouwen. De volgende gegevens zult u in ieder geval bewaren in het personeelsdossier:
- Contactgegevens
- Arbeidsovereenkomsten
- Salarisgegevens
- BSN
- Kopie van het identiteitsbewijs
- Gespreksverslagen over bijvoorbeeld beoordeling en functioneren en waarschuwingsbrieven
- Verzuimfrequentie
- Eventueel persoonlijke aantekeningen.
De gegevens in het personeelsdossier zijn dus nodig om de arbeidsovereenkomst met deze werknemer uit te voeren. Houdt u zich hierbij aan de basisprincipes bij het gebruik van persoonsgegevens.
Het is ook belangrijk om goed te kijken naar de beveiliging van persoonsdossiers, of u de dossiers nu op papier bewaart of digitaal. Niet iedereen op het werk kan en mag toegang hebben tot de personeelsgegevens van anderen. Dat mogen alleen werknemers die de persoonsgegevens in hun functie nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen.
Gegevens die u niet in het personeelsdossier mag opnemen
Een aantal gegevens mag u als hoofdregel niet opnemen in het personeelsdossier. Denk daarbij aan gegevens over afkomst (ras-etniciteit), gezondheidsgegevens, strafrechtelijke gegevens en gegevens over nationaliteit. Hierop bestaan wel uitzonderingen. Twijfelt u over het toch opnemen of verwerken van dit soort gegevens, neemt u dan contact met ons op om de uitzonderingen te bespreken.