Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie

Merkenrecht

Intellectuele eigendom

In het kort

  • Een merk is een teken waarmee u zich onderscheidt van de concurrentie.
  • Het kan gaan om een woord, logo, vorm, kleur of zelfs een geluid. 
  • Een merkt moet u registreren, het ontstaat niet automatisch. 

Een merk is een teken waarmee producten of diensten onderscheiden kunnen worden van die van de concurrenten. Een merk kan van alles zijn, zoals een woord of een logo, maar ook een vorm, een kleur(combinatie) en zelfs een geluid. Het merk moet daarbij wel onderscheidend vermogen hebben. Het merk mag dus niet het product dat u verkoopt of de dienst die u verricht beschrijven, het moet specialer zijn dan dat. U kunt bijvoorbeeld geen merkenrecht krijgen op het woord ‘metaal’ voor uw metaalproducten. Hiermee wordt voorkomen dat partijen zichzelf woorden toe-eigenen die in het normale taalgebruik nodig zijn.

Als merkrechthebbende heeft u het exclusieve recht op het gebruik van dat merk voor de producten en diensten waarvoor het merk is ingeschreven. U kunt daarmee dus anderen verbieden om ‘uw’ merk te gebruiken. Ook van een merk dat hierop lijkt en later is ingeschreven kan het gebruik worden verboden als daardoor verwarring bij het relevante publiek kan ontstaan.

Inschrijving

Een merkenrecht ontstaat niet automatisch, maar moet worden ingeschreven. Bij het Benelux-Bureau voor Intellectuele Eigendom (BIOP) kunt u een Beneluxmerk inschrijven. Dit merkenrecht geldt dan binnen de Benelux. Bij het Bureau voor Intellectueel Eigendom van de Europese Unie (EUIPO) kunt u een Gemeenschapsmerk inschrijven. Dit gemeenschapsmerk geldt voor de gehele EU. Bij het World Intellectual Propery Organization (WIPO) kan een bundeling van nationale merken worden ingeschreven.

Bij het inschrijven van het merk moet u kiezen in welke ‘klassen’ het merk geregistreerd moet worden. De bescherming van het merk geldt namelijk alleen binnen die klassen of marktsectoren. Bij alle instanties die merken registreren is de onderverdeling in klassen hetzelfde. Een klasse kan bijvoorbeeld luiden: ‘Kl 12: Vervoermiddelen; middelen voor vervoer over land, door de lucht of over het water’ of Kl 15: Muziekinstrumenten. Door het gebruik van klassen wordt voorkomen dat het monopolie van de merkhouder te groot wordt. Deze klassen zorgen er ook voor dat er in verschillende branches merken met dezelfde naam voorkomen, zoals “Ajax” (denk hierbij aan brandblussers, schoonmaakmiddel en een voetbalclub).

U mag uw merkinschrijving zelf regelen. De genoemde instanties bieden personen en ondernemingen de mogelijkheid om (al dan niet online) zelf een merkinschrijving aan te vragen. Het aanvraagproces en de verschillende keuzemogelijkheden zijn alleen niet altijd even doorzichtig voor

iemand die dit niet dagelijks doet. Het kan dan ook een overweging zijn om hiervoor een merkengemachtigde in de arm te nemen.  Uiteraard zullen hun diensten niet kosteloos zijn, maar de kans dat u met hun hulp de juiste keuzes maakt en de beste bescherming krijgt, is vaak groter.

Metaalunie heeft een samenwerking met merkengemachtigden van het NLO (Nederlands Octrooibureau). Metaalunieleden krijgen korting op de normaal gehanteerde tarieven. Voor meer informatie over de dienstverlening en de tarieven van het NLO kunt u rechtstreeks contact opnemen met Bregje van Lieshout van het NLO via haar e-mail vanlieshout@nlo.eu  of via telefoonnummer 070-3312645.


Google Ads

Merknamen mogen in principe wel door een ander in Google Ads gebruikt worden op voorwaarde dat er geen afbreuk wordt gedaan aan de herkomstfunctie van het merk. Er moet dus duidelijk blijken wat de relatie is tussen de adverteerder en de merkhouder. Potentiële klanten mogen niet het idee krijgen dat ze zaken doen met partij A, terwijl dit eigenlijk partij B is. Daarnaast is het goed om te weten dat de merknaam van de concurrent niet gebruikt mag worden in de titel van de advertentie op Google, tenzij het gaat om een vergelijking tussen producten of bedrijven.

Wilt u meer informatie over het merkenrecht? Neem dan gerust contact op met een bedrijfsjuridisch adviseur van Koninklijke Metaalunie (bj@metaalunie.nl en 030 605 33 44).

 

 

 

 

Ook interessant