Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie

Calamiteitenplan

RI&E en Arbothema's

In het kort

In het calamiteitenplan legt u vast welke procedures gevolgd moeten worden in geval van een calamiteit.

In het calamiteitenplan moeten onder andere de volgende dingen staan:

  • Namen en telefoonnummers van BHV’ers (evt. taken BHV’ers)
  • Alle alarmnummers
  • Waar de blus en EHBO-middelen aanwezig zijn
  • Eventuele bijzonderheden
  • Hoe het instrueren van het personeel in zijn werk gaat
  • Wie actie neemt tot ontruimen
  • Wie de calamiteit meldt bij de hulpinstanties
  • Waar noodkaarten en plattegronden zich bevinden
  • Wat te doen bij een bommelding, terreuracties, ordeverstoringen etc.

Voor het werk van de brandweer is vooral dit laatste van belang. Een BHV’er vangt de brandweer op en geeft informatie over wat er precies aan de hand is. En informeert over andere zaken die de brandweer nodig heeft om goed, snel en veilig te kunnen werken.

Wat staat in een calamiteitenplan?

In het calamiteitenplan legt u vast welke procedures gevolgd moeten worden in geval van een calamiteit. Hierbij gaat u uit van een ‘worst case’ scenario: wat kan er in het ergste geval gebeuren bij een brand, bommelding, reanimatie, ongeval, overstroming, het vrijkomen van een gevaarlijke stof, etc.?

Vervolgens bepaalt u wat allemaal moet worden gedaan en hoeveel BHV’ers daarvoor nodig zijn. Ook bepaalt u welke voorzieningen er aanwezig moeten zijn en welke maatregelen moeten worden genomen. Denk daarbij niet alleen aan het voorkomen van slachtoffers, maar ook aan de continuïteit van uw organisatie. Hoe kan uw bedrijf zo snel mogelijk een doorstart maken?

Leg alle taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden schriftelijk vast. Door een oefening kunt u bepalen of het calamiteitenplan werkt of dat er aanpassingen nodig zijn.

 

Ook interessant