In het Klimaatakkoord is overeengekomen dat wordt toegewerkt naar de invoering vanaf 2025 van middelgrote zero-emissiezones voor stadslogistiek in 30 tot 40 grotere steden. Een zero-emissiezone is een gebied in een gemeente waar erg vervuilende motorvoertuigen worden geweerd. Bekijk de interactieve kaart waarop de aangekondigde zero-emissiezones van gemeenten worden weergegeven. Let op, de kaart is nog niet volledig. Meer informatie over milieuzones en zero-emissiezones vindt u op deze website.
In het kader van de invoering van deze zero-emissiezones stelt het kabinet subsidies beschikbaar voor de aanschaf van uitstootvrije bedrijfsvoertuigen om zo ondersteuning te bieden aan ondernemers die in zo’n toekomstige zone moeten zijn. Het gaat om de Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s (SEBA) en om de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET).
Subsidieregeling voor bestelbussen
Met de Subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s (SEBA) kan subsidie worden aangevraagd voor de aanschaf of lease van een nieuwe, volledig emissieloze (uitstootvrije) bedrijfsauto. Het subsidiebedrag is maximaal € 5.000,00 voor iedere bedrijfsauto.
De openstelling van SEBA is voor 2024 uitgesteld. De SEBA opent waarschijnlijk niet voor eind maart 2024. Wilt u geïnformeerd worden wanneer de subsidie wordt opengesteld? Schrijf u dan in voor informatie over de openstelling op de website van de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (hierna: RVO).
Wilt u alvast uw subsidieaanvraag voorbereiden? Houdt u dan in ieder geval rekening met de voorwaarde dat voor het verkrijgen van deze subsidie de koop- of financial leaseovereenkomst nog niet definitief mag zijn wanneer u de subsidieaanvraag indient. U kunt dan namelijk nog afzien van de koop als u toch geen subsidie krijgt. Voor de andere voorwaarden en het uiteindelijk aanvragen van de subsidie kijkt u hier.
Let op: 2024 is het laatste jaar voor de SEBA.
U bespaart ook nog extra op de aanschafprijs als u de SEBA combineert met de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Zie meer hierover op de website van de RvO.
Daarnaast is in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een rekentool ontwikkeld waarmee u inzicht kunt krijgen in het aanbod van elektrische bestelauto’s en de gemiddelde maandlasten. De rekentool is te vinden via: https://www.welkeebestelbus.nl/.
Subsidieregeling voor vrachtwagens
De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) staat vanaf dinsdag 26 maart 2024, 09:00 uur, open voor aanvragen. De einddatum is vrijdag 24 mei 2024 om 12:00 uur.
Het doel van AanZET is om, indien een onderneming de aanschaf van een nieuwe vrachtauto overweegt, de keuze voor een emissieloze vrachtauto met batterij-elektrische of waterstof-elektrische aandrijving aantrekkelijk te maken. Daartoe vergoedt de regeling een deel van de meerkosten van een emissieloze vrachtwagen (klasse N2 en N3) ten opzichte van een dieselvrachtwagen. De subsidie per voertuig loopt van 12% tot 29% van de verkoopprijs. Het percentage is afhankelijk van de grootte van de onderneming en de massa van de trekker-oplegger. Ook deze subsidieregeling zal combineerbaar zijn met de MIA, waardoor u nog extra op de aanschafprijs bespaart. Meer informatie en de voorwaarden vindt u op de website van de RVO.
Voor beide regelingen geldt: wie het eerst komt wie het eerst maalt. Vraag de subsidie dan ook tijdig aan.
Vragen of meer informatie
Mocht u nog vragen hebben of wenst u meer informatie, dan kunt u contact opnemen met een van onze adviseurs bestuursrecht Johan Smits of Marianne Zijlstra via bj@metaalunie.nl of 030 - 605 33 44.