In het kader van de Week van het Werkgeluk, die op 23 september is gestart, vraagt het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aandacht voor leren op het werk. Leren op het werk zorgt ervoor dat werknemers bijna twee keer zo vaak tevreden zijn met hun werk, blijkt uit onderzoek van TNO. Om van leren op het werk een vaste gewoonte te maken en zo het werkgeluk binnen hun bedrijf te vergroten, kunnen ondernemers in de industrie de Quickscan Leercultuur invullen voor tips.
“Een sterke leercultuur vormt de basis voor innovatie, groei en duurzaam succes. Ontdek hoe jouw organisatie hierin kan excelleren. Zo’n quickscan is laagdrempelig om voor het eerst met dit thema aan de slag te gaan als bedrijf. De scan geeft een eerste inkijkje, en wil je hier echt mee aan de slag, dan heeft je opleidingsfonds daar alle tools voor”, zegt Marianne van Loenhout, Programmamanager Onderwijs en Arbeidsmarkt bij Koninklijke Metaalunie.
Aantrekkingskracht
Werknemers zijn vaker tevreden met hun werk als zij leren op de werkvloer. Ook verbetert leren hun werkvermogen, productiviteit, promotiekansen, inkomen en positie op de arbeidsmarkt. Bovendien zijn werknemers meer betrokken bij het bedrijf en heeft informeel leren een positieve invloed op hun energie en werkplezier, oftewel hun werkgeluk. Leren stimuleren heeft dus een positief effect. Door de Quickscan Leercultuur op mijnleercultuur.nl te doen, krijgen ondernemers inzicht in hoe hun bedrijf er nu voor staat met leren op het werk en krijgen ze tips om dat verder te ontwikkelen. Van Loenhout: “Goed dat dit thema wordt aangekaart, want met de huidige arbeidstekorten is het behoud, de ontwikkeling en de tevredenheid van personeel nóg belangrijker geworden voor bedrijven. En een bedrijf waar je je kunt ontwikkelen, heeft aantrekkingskracht op nieuw personeel. Leercultuur maakt bedrijven klaar voor de toekomst. Deze scan maakt duidelijk welke eerste stappen ondernemers hiermee kunnen zetten. Opleidingsfondsen kunnen hen verder op weg helpen, bijvoorbeeld met hun meer verdiepende leercultuurscan, zoals de OOM – Leercultuurscan.”
Quickscan
De Quickscan Leercultuur is onderdeel van de campagne van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Die ging afgelopen zomer van start om ondernemers in het mkb te inspireren om eenvoudig laagdrempelige leermomenten te creëren. Vanuit het thema ‘Vandaag gedaan, vandaag geleerd’ focust de campagne op verschillende leermomenten, zoals het Meekijkmoment, de Nabespreking en het Zo-kan-het-ook moment. Deze dagelijkse leermomenten, zoals meekijken met een collega, een spontaan gesprek op de werkvloer voeren of een collega die de tijd neemt om een nieuw apparaat uit te leggen, zorgen voor meer werkplezier en een succesvoller bedrijf.