Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
In gesprek | 16 jul 2024

ESTHETIEK COMBINEREN MET PERFORMANCE

In de jaren ’60-’70 wa­ren we sterk in stalen ramen, deuren en gevels. Toen aluminium en kunststof opkwamen als goedkoper alternatief, zijn we opgeschoven naar brandwerende stalen binnendeuren en wanden. Daarna hebben we een eigen gepatenteerd buitenprofiel ontwikkeld en nu zijn we sterk in zowel binnen­ als buitenramen, deuren en gevels.

Op de A15, nabij knooppunt Valburg, rijden dagelijks duizenden auto’s langs MHB in Herveld. Veel bestuurders zullen niet weten dat dit de parel van de Nederlandse maak industrie is, behorend tot de top tien oudste familiebedrijven van Nederland. Uniek in het maken van (thermisch onderbroken) massief stalen profielsystemen voor ramen, (brandwerende) deuren en gevels. ‘Stalen frames zijn hartstikke duurzaam.’

Bauhaus Dessau
Het VN­-hoofdkantoor in Genève. Het Anne Frank Huis. De tijdelijke huisvesting van de Tweede Kamer. Villa’s in mondaine skigebieden voor miljardairs in de VS, projecten in Kopenhagen voor de rijkste man van Denemarken… Allemaal hebben ze ramen, deuren of gevels van MHB. Massief sta­len – thermisch onderbroken – profielen met de slankste 30 mm zichtlijnen ter wereld. MHB is in 1667 ontstaan als klassieke dorpssmederij en uitgegroeid tot een wereldspeler. ‘Elke generatie voegt iets nieuws toe’, zegt directeur Simon Mathijssen. ‘Mijn aandeel is onder andere internationalisering.’

Ontwerpvrijheid
Bij MHB is sprake van een golfbeweging. Remko Mathijssen, commercieel directeur en achteroom van Simon: ‘In de jaren ’60­-’70 wa ren we sterk in stalen ramen, deuren en gevels. Toen aluminium en kunststof opkwamen als goedkoper alternatief, zijn we opgeschoven naar brandwerende stalen binnendeuren en wanden. Daarna hebben we een eigen gepatenteerd buitenprofiel ontwikkeld en nu zijn we sterk in zowel binnen­ als buitenramen, deuren en gevels.’Over dat gepatenteerde massief stalen buitenprofiel: dankzij een isolerende tussenlaag is er sprake van een thermisch onderbroken profiel, dat voor een koudebrug­onderbreking zorgt.

 

‹‹ Dankzij onze ramen, deuren
en gevels behouden architecten
klassieke ontwerpvrijheid ››

 

Met andere woorden: het weerhoudt warmte en koude die naar binnen of buiten trekt. Simon Mathijssen: ‘Wat wij hier doen, is esthetiek combineren met performance. Wij behouden de schoon­heid en ontwerpvrijheid van het klassieke massief stalen frame en combineren dat met de huidige eisen rondom isolatie, brand­werendheid en circulariteit. Daarmee zijn wij uniek in de wereld. Wij maken onze producten van staal, een materiaal dat oneindig recyclebaar is. Daarnaast gaan onze producten meer dan honderd jaar mee, met een van de beste isolatiewaarden in de markt. Stalen frames zijn daardoor hartstikke duurzaam.’

Bauhaus
De laatste jaren heeft MHB de sprong ge­ maakt naar Europa en de rest van de wereld. Simon Mathijssen: ‘We hebben met onze mas­sief stalen thermische oplossing een revolutie ontketend. Opeens ervoeren architecten weer de ontwerpvrijheid van massief staal, maar nu met de performance van een modern raam. Wij zijn in staat de oorspronkelijke raamde­ taillering van historisch erfgoed een-­op­-een te kopiëren. De architect die Bauhaus Dessau in Duitsland renoveerde, heeft dat als eerste ont­dekt.’ Het was het startschot voor wereldwijde export. Het is zichtbaar in de “showroom” in Herveld. Gebogen ramen, brandwerende deuren met speciaal glas, ramen van messing. De brochure laat prachtige huizen in Amerika zien met dunne, massief stalen profielen, panoramisch uitkijkend op azuurblauwe me­ ren en prachtige bergen. Remko Mathijssen: ‘We zitten in een nichemarkt. Een segment van de high­end particulier met een budget voor iets bijzonders. Ook musea en bijzondere gebouwen voorzien wij van onze ramen, gevels en deuren.’

Vers gras
Eelco Wildschut, buitendienstadviseur bij Koninklijke Metaalunie, is op de koffie bij MHB en onder de indruk van de nieuwe entree. ‘De vorige keer dat ik hier kwam, was de kantine nog een tijdelijke portacabin buiten. Nu is er deze fantastische showroom, die ook als centrale ontmoetingsplek en kantine dient. Ik zie jullie markt als een groot weiland, waar MHB weloverwogen op zoek is gegaan naar een eigen plek met “vers gras”, door een internationale ni­chepositie in deze markt te bekleden. Een mooi voorbeeld van hoe het mkb in Nederland en leden van Metaalunie kunnen groeien, dankzij innovatie en internationalisering.’ Wildschut wil van Remko en Simon Mathijssen weten waar nog meer groei zit, of beperkt de huidige ar­beidsmarkt groei? Simon Mathijssen: ‘Vakmen­sen vinden, is wel een uitdaging, maar wij zijn juist op zoek naar kwalitatieve omzetgroei. Ons product is er voor projecten waar meer budget is en waar mensen mooie, maar wel duurzame ontwerpen willen maken. Zo hebben we recent het oude hoofdkantoor van Shell in Den Haag voorzien van nieuwe ramen. In oude stijl, maar wel duurzaam en energiezuinig.’
 
Rolls Royce
Bij MHB is altijd sprake van productinnovatie, maar vooral ook procesinnovatie. Hoe kan het beter en duurzamer? Wat zijn de toekomst­plannen? Simon Mathijssen: ‘Met het risico pretentieus over te komen: we hebben intern de ambitie om over vijf jaar de Rolls Royce van onze industrie te zijn. Dat betekent dat alles moet kloppen. Vanaf het eerste klantcontact tot aan installatie en nazorg. Alles moet per­fect zijn. Als je een Rolls Royce koopt, kun je erop vertrouwen dat wat je koopt, het beste in de markt is. Natuurlijk zitten wij in een andere branche, maar dat niveau is wel onze ambitie. Dit betekent dat we de lat voor onszelf erg hoog leggen, maar ik ben ervan overtuigd dat ons dat gaat lukken.’ Wildschut: ‘Mooi! De Nederlandse metaalsector mag best eens wat bescheidenheid van zich afgooien. Samen maken we prachtige dingen.’

Ook interessant

Adverteren in M+T

Wilt u in contact komen met leden van Metaalunie? Dan is Metaal + Techniek een uitermate geschikt platform.

De totale verspreide oplage van Metaal + Techniek is 12.000. En met een meeleesfactor van 3 is het werkelijke bereik ruim 36.000 professionals.

Meer informatie? 

Elma Media BV
 

Reinier Terpstra
0226 - 331 693
06 - 127 455 45
r.terpstra@elma.nl

 

Jochem Meijer
06 - 412 744 13
j.meijer@elma.nl