Marktonderzoek tegen kostprijs via studentenprojecten
Verschillende grote Universiteiten hebben elk jaar een onderzoeksproject waarbij zij op maat gesneden onderzoek en analyses doen voor ondernemers die hierin interesse hebben. Vaak zijn dit studenten in het laatste studiejaar en van verschillende opleidingen (financieel, internationaal, economie) die samen en begeleidt door docenten de uitdaging aangaan om voor bedrijven een goed onderzoek neer te zetten. De projecten richten zich meestal op opkomende markten als China, Brazilië, Indonesië, Thailand, Zuid-Afrika, India, Ecuador, Colombia, Mexico, et cetera. Maar ook zijn er projecten waar de ondernemer het land kan kiezen. Kijk daarvoor op onderstaande websites.
Wat kunt u verwachten?
Wanneer u deelneemt krijgt u eerst een intakegesprek waarin uw behoeftes en vragen worden geïnventariseerd, daarna gaat een groepje studenten eerst desk-research doen voor meestal zo’n 6 weken, waarna zij vervolgens voor een periode van een aantal weken naar het land toe gaan om daar ter plekke field-research te doen om antwoorden te vinden op uw vragen en eventueel voor u mogelijke handelscontacten te inventariseren, afhangend van uw vraag en de mogelijkheden die zij bieden. Omdat zij studenten zijn, gaan deuren soms makkelijker voor hen open.
Na afloop van het project ontvangt u een persoonlijk rapport waarmee u verder aan de slag kunt en de (algemene) resultaten en ervaringen worden gepresenteerd tijdens een groepsbijeenkomst, ter afsluiting van het project. Hieronder vindt u een aantal weblinks naar voorbeelden van dergelijke onderzoeksprojecten, maar dit is slechts een selectie, want er zijn er nog meer. Niet alleen op universiteiten, maar ook op diverse hogescholen.
Meer informatie Team internationaal ondernemen, t: 030 - 605 33 44, internationaal@metaalunie.nl