Goed idee bij klanten in Nederland?
Als u levert aan klanten in Nederland en u wilt zo min mogelijk kosten en risico dragen, dan is het afspreken van de Incoterm EXW (‘af fabriek’) een goed idee.
EXW betekent dat als u als verkoper heeft geleverd, zodra u de koper heeft gemeld dat de goederen klaar staan om opgehaald te worden. Uw klant moet dan, voor zijn rekening en risico, de goederen op (laten) halen. Wat daar eventueel bij mis mocht gaan, zoals beschadiging van de goederen, daarvoor bent u in principe niet aansprakelijk.
Goed idee bij klanten in het buitenland?
Als u levert aan klanten in het buitenland en u wilt zo min mogelijk risico dragen, dan geldt het voorgaande in principe ook. Toch zijn er redenen géén gebruik te maken van EXW. De belangrijkste staan hieronder.
Eerste bezwaar
Als de koper buiten de EU is gevestigd, dan moet er een uitvoeraangifte bij de douane worden gedaan. In deze aangifte moet de afzender/exporteur worden opgegeven. Bij EXW is dit de koper. Zijn naam kan echter niet worden ingevuld, omdat de afzender/exporteur -binnen de EU- moet zijn gevestigd. Als in plaats daarvan voor uw naam wordt gekozen, dan wordt u alsnog verantwoordelijk voor de aangifte, iets wat bij EXW juist niet uw bedoeling was.
Tweede bezwaar
Als u levert aan klanten buiten de EU, dan maakt u gebruik van het btw 0 tarief. Als de Belastingdienst u op enig moment mocht verzoeken om te bewijzen dat uw goederen daadwerkelijk aan het buitenland zijn geleverd, dan kunt u hier moeite mee krijgen, als u EXW heeft geleverd. In geval van EXW regelt u immers niet het transport en niet de uitvoer. U krijgt dus niet automatisch de (transport)documenten om als bewijs naar de Belastingdienst te gebruiken. U zult hier uw klant om moeten vragen.
Derde bezwaar
Als u met uw klant heeft afgesproken gebruik te maken van een Letter of Credit (L/C) als betalingswijze, dan wordt daar vaak in opgenomen dat u betaling van de bank krijgt, zodra u transportdocumenten aan de bank overhandigt. Deze krijgt u bij uw EXW-levering echter niet in handen. Ook hier heeft u dan de medewerking van uw klant nodig.
Welke Incoterm dan wel?
Uiteraard kunt u als verkoper de koper vragen om u de documenten te sturen die u nodig heeft voor uw bewijsvoering richting de Belastingdienst, of de bank bij een LC. U bent daarmee echter wel afhankelijk van de medewerking van uw klant en haar voortvarendheid. Het is bij export beter een Incoterm te kiezen waarbij u als verkoper wat meer de controle heeft. Naast EXW zijn er nog 10 Incoterms waar u uit kan kiezen. De Incoterm waarbij er, op EXW na, zoveel mogelijk risico en kosten voor wat betreft de levering bij de klant komen te liggen is: Incoterm FCA (“Free Carrier”). Bij “FCA Incoterms 2020 _________” vult u op de open plek de plaats in waar u de goederen aan de transporteur overhandigt.
Meer informatie?
Wellicht is, ondanks het bovenstaande advies, in uw geval een andere Incoterm toch beter passend. Wilt u weten welke leveringsconditie in uw situatie het meest geschikt is, neemt u dan contact op met één van onze bedrijfsjuridische adviseurs via 030 - 605 33 44 of bj@metaalunie.nl.