Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie

Bewaarplicht administratie

Administratieve en juridische verplichtingen

In het kort

  • De algemene bewaarplicht van bedrijfsadministraties is zeven jaar.
  • In sommige situaties, zoals investeringen in onroerend goed, is de termijn 10 jaar.
  • Stukken van blijvende waarde zoals notariële akten moeten altijd bewaard blijven.

Onder administratie worden verstaan alle vastleggingen -digitaal en op papier- die in de bedrijfsvoering worden gedaan. Het gaat dus niet alleen om de financiële administratie en de daarbij behorende documenten (zoals facturen en bankafschriften) maar ook om agenda’s, aantekeningen, calculaties en dergelijke.

De administratie van een onderneming moet meestal minimaal zeven jaar bewaard worden. Dit betekent dat per 1 januari 2023 de administratie van 2015 en eerdere jaren voor het grootste deel kan worden vernietigd.

Maar niet alles kan al weg. Zo moet voor de BTW de administratie van onroerende zaken tien jaar bewaard worden. Ook als u afstandsverkopen doet aan particuliere klanten in andere EU-landen kan er een bewaartermijn van tien jaar gelden.
Permanente documenten zoals notariële akten, pensioenpolissen en vaststellingsovereenkomsten met de Belastingdienst moeten altijd bewaard worden.

Let op: De bewaarplicht geldt ook voor computerbestanden EN voor de programma’s die nodig zijn om die bestanden leesbaar te maken.


Meer informatie Team Ondernemen Economie en Fiscaliteit

Ook interessant

Bijeenkomsten