Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie

NL sticker: wanneer je zakendoet in het buitenland

Internationaal zakendoen
25 apr 2023
NL sticker: wanneer je zakendoet in het buitenland

In het kort

Nederland heeft een goed imago in het buitenland als het gaat om zakendoen. Om dat imago kracht bij te zetten kunnen bedrijven onder voorwaarden gebruik maken van het oranje NL logo dat de “NL sticker” wordt genoemd. Deze sticker is onderdeel van de Holland Branding van de overheid. Metaalunie heeft met de Rijksdienst voor Ondernemers (RVO) afgesproken dat ook Metaalunieleden van deze sticker gebruik kunnen maken.

De overheid wil wel dat het goede imago dat we als Nederlands bedrijfsleven hebben ook telkens weer waargemaakt wordt en daarom zijn er voorwaarden verbonden aan het gebruik van de sticker. Elke individuele ondernemer draagt bij aan dat collectieve imago. Zo staan we in het buitenland vaak te boek als betrouwbare handelspartner. Door het gebruik van de sticker profiteert een bedrijf van dat imago. Maar dat imago gaat verder dan betrouwbaarheid. Ook de identificatie met zaken zoals duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn aspecten die verbonden zijn aan de uitstraling die de sticker met zich meebrengt. In één krachtige zin wordt Holland branding samengevat in de slogan ‘solving global challenges together’.

Herkenning: eenduidig en consistent
Om de positionering van Nederland in het buitenland te versterken, is het belangrijk dat de branding wordt herkend, en dat die dus eenduidig en consistent wordt toegepast. Zowel wat betreft inhoud als vormgeving. Nederlandse mkb-maakbedrijven benaderen hun internationale partners, vanuit de vaste overtuiging dat samenwerking de manier is om vooruit te komen. Metaalunie onderschrijft het belang van deze boodschap en hoopt dat veel leden het gedachtengoed van de NL-branding omarmen.

Solving global challenges together
Nederland kent een groot aantal maatschappelijk, economische en technologische uitdagingen die stuk voor stuk veel vergen van de samenleving. Zo staat de mkb-maakindustrie vaak aan het begin van, of midden in, technologische ontwikkelingen en maakt producten maakbaar, technisch en economisch haalbaar en (op)schaalbaar. Ondernemers in de sector zijn maatschappelijk betrokken, regionaal en lokaal verankerd, innovatief en verbindend. Hun medewerkers zijn slimme en praktische vakmensen die mooie, goede en efficiënt geproduceerde producten maken.

Mkb-maakbedrijven zijn vaak kleine familiebedrijven die zich inzetten voor de noodzakelijke verduurzaming van de industrie. Zij voelen zich verantwoordelijk als het gaat om ondernemen met oog voor mens en milieu. Metaalunie helpt bij de bewustwording van maatschappelijk verantwoord ondernemen en stimuleert dat ondernemers die bewustwording omzetten in acties middels de door Metaalunie ontwikkelde MVO monitor. Vanuit deze verantwoordelijkheid ontwikkelen ondernemers in de maaksector ook actief nieuwe businessmodellen die bijdragen aan een circulaire maakindustrie. Er liggen voor mkb-maakbedrijven volop kansen om voor alle maatschappelijke uitdagingen kennis en innovatie in te zetten. Daarom is in de NL-positioneringsstrategie afgesproken dat Nederland een samenwerkingspartner wil zijn in het nastreven van de SDG’s. Deze “sustainable development goals” ofwel “duurzame ontwikkelingsdoelstellingen” zijn ontwikkeld door de Verenigde Naties en hebben als doel een einde te maken aan extreme armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering.

Nederlanders zijn altijd op zoek naar nieuwe benaderingen en onderscheiden zich door hun brede, multidisciplinaire perspectief. Nederlandse mkb-maakbedrijven leveren, door internationaal samen te werken, baanbrekende oplossingen op maat voor zowel technologische als maatschappelijke uitdagingen.

Hoe?
Als Metaalunielid kunt u een digitaal pakketje met logo’s opvragen. Het pakketje bevat ook instructies over het gebruik van de NL sticker.
 

> Vraag het pakket met logo's aan 

 


Het mkb-metaal is een sterk op export georiënteerde sector
Ondernemers die internationaal ondernemen staan er sterker voor dan bedrijven die dat niet doen. Export biedt kansen voor groei, schaalvergroting en door te exporteren spreiden bedrijven beter hun risico’s. De ruim 15.000 aangesloten leden hebben samen een omzet van 30 miljard euro bieden werk aan 180.000 mensen. Ongeveer de helft van de Koninklijke Metaalunieleden exporteert. 12% van de collectieve omzet wordt direct geëxporteerd. Echter een veel groter deel van de collectieve omzet vindt hun weg naar het buitenland via indirecte export. Het overgrote deel van de export vindt veelal plaats naar ons omringende landen als Duitsland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Maar er zijn ook veel bedrijven die hun weg vinden naar andere Europese landen en continenten. Metaalunie helpt leden met individuele vragen over export en ondersteunt leden die hulp zoeken bij het structureel aanpakken van de export. Metaalunie organiseert activiteiten als handelsmissies, beurscollectieven, workshops, gratis consultdagen en informatiebijeenkomsten.

 

Gerelateerde artikelen

Cursussen