Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Rechtgezet | 16 jul 2024

GEVAAR OP DE (OVER)WEG

U staat (misschien gelukkig) niet altijd stil bij wat een fout teweeg kan brengen en hoever uw aansprakelijkheid daarbij gaat. Het is belangrijk uw aansprakelijkheidsverzekeringen goed op orde te hebben.

Midden op de spoorwegovergang valt een tractor plotseling stil. De bestuurder krijgt hem niet meer aan de praat. Hij rent gelukkig op tijd weg voor een naderende goederentrein. Er volgt een botsing.

Technisch experts zien dat de motor van de tractor was afgeslagen door een knik in de brandstofleiding. Een reparatiemonteur blijkt, bij het terugplaatsen van de tractorcabine, niet te hebben gecheckt of alle slangen er goed on­ der lagen. Er is weinig ruimte voor de slangen onder de cabine, wat de kans op een knik groot maakt. De monteur had hier zorgvuldiger mee om moeten gaan.

Niet alleen de eigenaar van de tractor, maar ook NS en ProRail kloppen aan bij de werkgever van de monteur; Agrorepair bv. Zij claimen een half miljoen euro vanwege schade aan de trein en aan de spoorwegbeveiliging. Agrorepair vraagt zich af of dit zomaar kan. De reparatie werd uitgevoerd in opdracht van de eigenaar van de tractor. Als de monteur van Agrorepair onzorgvuldig is geweest, dan heeft hij een norm overtreden die geldt tussen Agrorepair en de eigenaar van de tractor. Daar kunnen NS en ProRail toch geen rechten aan ontlenen?

Geen relatie
Ook vindt Agrorepair dat er niet genoeg relatie is tussen de schade en de fout van zijn monteur. Hoe kon hij voorzien dat door een fout de tractor uitgerekend op een spoorwegovergang zou afslaan, vlak voor een naderende trein? Het is gewoon een heel ongelukkige samenloop van omstandigheden, waarvan de gevolgen niet op haar bord thuishoren, aldus Agrorepair.

Gevaar op de weg
De aangezochte rechter redeneert als volgt: een kapotte tractor is een gevaar op de weg. Zowel voor de chauffeur, als voor andere verkeersdeelnemers. Maar ook voor eigenaren van objecten op of aan de weg. De norm die bepaalt dat een reparatie zorgvuldig moet gebeuren om gevaarlijke situaties te voor­ komen, beschermt ook deze laatste groep. Dat schade aan een trein en spoorweg­apparatuur niet voor de hand lag, doet er dan eigenlijk niet toe. Ook hoe de schade heeft kunnen ontstaan, is minder relevant. Tenminste, als er geen sprake is van eigen schuld van NS of ProRail. Agrorepair moet daarom alle schade aan ProRail en NS ver­ goeden. Mogelijk vergoedt de verzekeraar (een deel van) de schade.
 


AANSPRAKELIJKHEID OP ORDE
U staat (misschien gelukkig) niet altijd stil bij wat een fout teweeg kan brengen en hoever uw aansprakelijkheid daarbij gaat. Het is belangrijk uw aansprakelijkheidsverzekeringen goed op orde te hebben.


 

MR . MIRJAM BOS
Bedrijfsjuridisch adviseur

Ook interessant