De acquisitiestrategie van negen van de tien bedrijven in de techniek komt op hetzelfde neer. Net zo lang doorgaan met benaderen van potentiële klanten, tot je er eentje spreekt waar de huidige leverancier toevallig net z’n levertijden niet heeft gehaald. Of waar de herstelkosten de pan uit rijzen.
De kans dat je precies op het juiste moment komt, is niet zo groot. Meestal hoor je: ‘Wij hebben al een leverancier’. Gevolgd door: ‘Ja, daar zijn we tevreden over’.
Vooral toeleveranciers die in de ogen van hun klanten inwisselbaar zijn, hebben het moeilijk. Als je die eerste opdracht maar krijgt, kan je bewijzen wat je waard bent. Maar zover komt het meestal niet.
Wat kun je doen als je voor de honderdste keer hoort dat de huidige leverancier prima voldoet? Vraag altijd eerst of ze openstaan voor een second supplier, om de risico’s af te dekken als het een keer misgaat. Dit werkt. Maar niet altijd. Er zijn genoeg bedrijven die al meerdere leveranciers hebben.
Je hebt dan drie opties:
- bedrijfsgroei afhankelijk maken van toeval.
- Je aanbod anders verpakken, waardoor het tóch aantrekkelijk wordt om verder te praten.
- Grote aantallen potentiële klanten benaderen met een 13ineendozijnaanbod.
Als jij kiest voor de derde optie, heb je grote aantallen leads nodig. En die moet je allemaal persoonlijk benaderen. Dat kost ontzettend veel tijd als je alles met de hand moet doen. Maar dat hoeft niet meer. Artificial Intelligence kan je helpen.
Wil je weten hoe? Doe dan mee aan de gratis masterclass op woensdag 24 juli om 12.00 uur: 3 AI-tools om nieuwe klanten te vinden in een verzadigde markt
Je ontdekt:
√ Wat ervoor nodig is om jouw acquisitie doeltreffender te maken.
√ Hoe je Artificial Intelligence kan inzetten om klanten te krijgen in een overvolle markt.
√ Live demo’s van 3 AItools die het zware werk van je overnemen (en bijna niks kosten).
Al meer dan 1.500 deelnemers uit de techniek volgden masterclasses uit deze serie.
KAREN VAN RIEL
AUTEUR EN OPRICHTER VAN
SALESTRAININGSBUREAU OUTDO