Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
In gesprek | 23 feb 2024

WIJ WILLEN GRAAG WETEN WAT ER LEEFT BIJ DE LEDEN

Elke werkdag spreken de buitendienstadviseurs van Koninklijke Metaalunie met bedrijven die lid zijn van Metaalunie. Daarbij gaan ze op zoek naar de vraag wat ondernemers in de MKB-maakindustrie bezighoudt en wat ze daarbij nodig hebben.

Elke werkdag spreken de buitendienstadviseurs van Koninklijke Metaalunie met bedrijven die lid zijn van Metaalunie. Daarbij gaan ze op zoek naar de vraag wat ondernemers in de MKB-maakindustrie bezighoudt en wat ze daarbij nodig hebben. Vandaag gaan Peter den Besten en Urbi van der Velden op de kofi e bij Rob Burgerhoudt van Benjamin Coating en Metaalbewerking in Etten-Leur.

Rob Burgerhoudt is behalve directeur-eigenaar van Benjamin Coating en Metaalbewerking ook voorzitter van het regiobestuur West-Brabant, lid van de commissie Ondernemerszaken en van de Raad van Bestuur van Koninklijke Metaalunie. Zijn bedrijf beschikt over twee poedercoatlijnen en een metaalconstructielijn. Twee bedrijfsleiders sturen de ruim dertig medewerkers aan. ‘Daardoor kan ik me naast  onze strategie en sales bezighouden met zaken die de hele branche aangaan.’

Input
Peter den Besten is adviseur buitendienst voor de districten Zeeland en West-Brabant van Koninklijke Metaalunie, Urbi van der Velden is de regiosecretaris voor de twee regio’s. Den Besten wil met de regiovoorzitter plus metaalondernemer van gedachten wisselen over de drie hoofdthema’s - duurzaamheid,
innovatie en (vak)mensen - van de Strategische Agenda 2023-2027. Den Besten: ‘Wij willen graag weten wat er leeft bij de leden en hoe wij de  onderwerpen waar zij dagelijks tegenaan lopen samen met het regiobestuur kunnen verbinden met de Strategische Agenda.’
 

Burgerhoudt haakt direct in op het duurzaamheidsthema. Hij vindt het jammer dat wet- en regelgeving initiatieven om te verduurzamen vaak in de weg zit. ‘Een bedrijf hier vlakbij wilde zijn restwarmte gratis aan de buurman leveren. Dat mocht niet, want dat maakt je tot energieleverancier en de regelgeving staat dat niet toe.’ Burgerhoudt constateert dat veel ambtenaren niet begrijpen waarmee ondernemers bezig zijn en daarom vooral hun eigen agenda volgen. ‘Ondernemers willen heus de klimaatdoelstellingen halen, maar zij kijken logischerwijs ook naar hun bedrijfsvoering en de toekomst van hun werk. Waarom zou je een nieuwe machine kopen als je hem niet kunt aansluiten vanwege de netcongestie?’ Besparen Van der Velden: ‘De sense of urgency is groot, maar wet- en regelgeving aanpassen kost  veel tijd. Toch zal het moeten.’ Burgerhoudt ‘Ondertussen kijken veel ondernemers naar wat ze zelf kunnen doen. Wij installeren nu een warmteterugwininstallatie op onze moffeloven waardoor we veel besparen op ons gasverbruik.’ Den Besten: ‘Veel leden werken aan energiezuinige versies van hun producten. Die innovatieve instelling helpt ons als sector verder.’

‹‹ Veel leden werken aan energiezuinige versies
van hun producten ››

Twee in plaats van elf uur
Dat de drie onderwerpen uit de agenda nauw met elkaar verbonden zijn, blijkt meermaals tijdens het gesprek. Burgerhoudt: ‘Wij kochten een innovatieve lasrobot en twee jongere medewerkers vinden het prachtig om met die robot aan de slag te gaan.’ De lasrobot is ook een effi ciencyslag. ‘Wij maken hier bijvoorbeeld speciale bakken. Dat was voorheen elf uur handwerk, de robot doet er twee uur over.’ Den Besten: ‘Dit soort voorbeelden laat ik door middel van bedrijfsbezoeken graag aan de leden zien.’
Het derde strategische onderwerp is het hebben van voldoende vakmensen. Burgerhoudt vindt dat de mbo-opleidingen veel breder ingestoken moeten worden. ‘Eerst algemeen opleiden en pas later specialiseren in een bepaalde richting. Dan krijg je medewerkers waarbij de basis op orde is.’ Hij is van mening dat metaalondernemers het bijscholen op de werkplek serieus moeten nemen en niet alleen naar het onderwijs moeten wijzen. Den Besten zegt dat er al veel gebeurt, onder meer met Skills4Skills (talentontwikkeling), kenniscentrum Teqnow en de bedrijfsschool van Stichting Vakopleiding Metaal in Oudenbosch.

Ook interessant

Adverteren in M+T

Wilt u in contact komen met leden van Metaalunie? Dan is Metaal + Techniek een uitermate geschikt platform.

De totale verspreide oplage van Metaal + Techniek is 12.000. En met een meeleesfactor van 3 is het werkelijke bereik ruim 36.000 professionals.

Meer informatie? 

Elma Media BV
 

Reinier Terpstra
0226 - 331 693
06 - 127 455 45
r.terpstra@elma.nl

 

Jochem Meijer
06 - 412 744 13
j.meijer@elma.nl