De besturingssystemen voor de machines die Van Dijke Groep ontwikkelt en bouwt, worden gemaakt door collega-machinebouwer Breston. Dat gebeurt al sinds 2006, maar de oorsprong van de samenwerking dateert van begin jaren zeventig. ‘We verwijzen naar elkaar door en soms leidt dat tot een gezamenlijk project.’
Familiebedrijf Van Dijke werd in 1960 gestart door gladiolenteler Jan van Dijke. Hij stimuleerde zijn zoon om een machine voor de bollenoogst te ontwikkelen. Die ‘gladiolenknuppelaar’ werd gebouwd door Breston. Directeur/eigenaar HarmJan van Dijke is de derde generatie die de leiding heeft: ‘Als bollenteler kochten we daar voor al transportkarren bij Breston.’
Waslijnen
Van Dijke: ‘Je ziet wel vaker dat machinebouwers de besturing uitbesteden aan een elektropartij. Het voordeel van onze samenwerking is dat we allebei een agrarische achtergrond hebben. Je verstaat elkaar beter en dat is goed voor de samenwerking.’ Tegenwoordig is het bedrijf uit Sint Philipsland gespecialiseerd in het ontwerpen, ontwikkelen en produceren van complete waslijnen voor agrarische producten, zoals aardappelen en wortelen. Daarnaast heeft Van Dijke een tak die zich richt op de recycleindustrie. Hiervoor beschikt het over een eigen ontwerpafdeling en productiewerkplaats. Er werken circa twintig mensen bij Van Dijke. De machines worden wereldwijd verkocht.
Meegroeien met partner
Van Dijke begon na die eerste gladiolenknuppelaar zelf machines te bouwen en had ook twee elektromonteurs in dienst die de besturingskasten maakten. Van Dijke: ‘Het aantal machines dat we bouwden was net te klein om een complete elektroafdeling aan te houden. En ook toen gingen de ontwikkelingen in software en technologie al heel hard. Je moet wel bijblijven en als klein bedrijf is dat best lastig.’ Op de dagen dat er te weinig werk was voor de eigen elektromonteurs, verhuurde Van Dijke de monteurs aan Breston. Rond 2006 besloot Van Dijke de gehele elektroafdeling uit te besteden aan Breston. ‘Op deze manier kunnen wij meegroeien in de kennisontwikkeling bij onze partner. Dat we die kennis niet in eigen huis hebben, is geen probleem. We kennen elkaar door en door en er is veel vertrouwen.’
Gedeelde Teams-omgeving
Breston is gevestigd in NieuweTonge, een kwartiertje rijden van Sint Philipsland. Het familiebedrijf (anno 1938) ontwikkelt en bouwt transportsystemen voor droge bulkgoederen voor afnemers in de (zware) industrie en landbouw. Er werken circa zestig medewerkers. Peter Aarnoudse is electrical & assembly manager en is al vanaf het begin van de samen werking het aanspreekpunt voor Van Dijke. Aarnoudse: ‘Voorheen hadden we veel direct contact. Nu de organisaties zijn gegroeid, ligt het operationele contact bij de wederzijdse engineers.’ Die engineers werken tegenwoordig online samen in een gedeelde Teams-omgeving, bijvoorbeeld aan de blauwdruk van een nieuwe machine. Aarnoudse: ‘Je ziet het direct als iemand iets wijzigt. Het is een heel efficiënte manier van samenwerken.’ Sinds dit jaar komen de engineers van beide bedrijven om de paar maanden bij elkaar om de werkzaamheden te bespreken. ‘Dat zijn de mensen die het werk doen. Het is belangrijk dat die van elkaar weten wat er speelt.’
Geen contract
Er is geen samenwerkingscontract tussen de twee bedrijven en er komen geen juristen of accountants aan te pas. Afspraken komen mondeling tot stand en alles gaat op basis van wederzijds vertrouwen. Voor de besturingskasten voor de standaard machines zijn standaardvergoedingen afgesproken. Van Dijke: ‘Een keer per jaar stellen we de prijzen opnieuw vast.’ Voor de projecten is het functioneel diagram voor de piping en instrumentation het uitgangspunt voor het tarief. Van Dijke: ‘Peter beoordeelt de technische tekeningen, we overleggen samen over de aanpak en de beste oplossingen en daaruit volgt een tarief.’
Bredere klantenkring
Dat zijn leverancier mogelijk te veel kennis opdoet van de corebusiness van Van Dijke is volgens Van Dijke ‘niet aan de orde’. Aarnoudse: ‘Simpel gezegd; ik stuur een schroef aan, maar van de schroef zelf en het product dat de machine verwerkt, heb ik geen verstand.’ Van Dijke: ‘We komen bij dezelfde klanten over de vloer, maar leveren verschillende machines. We verwijzen naar elkaar door en soms leidt dat tot een gezamenlijk project. Het versterkt elkaar en zorgt voor een bredere klantenkring.’ Ook in service en onderhoud werken de twee samen. Van Dijke: ‘Eerstelijnsstoringen verhelpen we zelf. Als het ingewikkelder wordt, pakt Breston het op. Veel kan tegenwoordig “op afstand”, maar soms moeten we er samen heen.’
De samenwerking duurt al bijna twintig jaar en net als in een goed huwelijk gaat er heus wel eens wat mis. Van Dijke: ‘Dat gaat dan meestal over de normale operationele dingen die met een goed gesprek ook weer snel opgelost zijn. Weet je, we kennen elkaar door en door en het voelt soms alsof we van hetzelfde bedrijf zijn.’