Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Hoe doe je dit eigenlijk | 01 jun 2023

OPLOSSINGEN VOOR DE ZORGSECTOR

‘Veel concurrenten zijn logge beursgenoteerde bedrijven’, vertelt Van de Voorde. ‘Wij kijken en luisteren beter naar de markt en zijn lexibeler en sneller. Zo zagen we bij een van onze ziekenhuisbezoeken iemand uit de lift struikelen met een infuuspaal op wieltjes.

Het begon in 2000 toen Arjan van de Voorde een nieuwe houder ontwikkelde voor medische zuurstolessen. Toen dit product razendsnel door ziekenhuizen en ambulances werd omarmd, raakte het bedrijf in een stroomversnelling. Zo kwam het dat TechniCare uit Ridderkerk ontwikkelaar en producent werd van opmerkelijke innovatieve producten voor de zorgsector.

Outside the box
Drie zonen van oprichter Arjan van de Voorde zijn inmiddels in het familiebedrijf actief, waar in totaal nu zo’n 25 mensen werkzaam zijn. Richard van de Voorde is commercieel manager terwijl zijn broers Peter en André respectievelijk de functie van algemeen directeur en manager R&D vervullen. Wat is het geheim van het succes van TechniCare? ‘Ik denk dat dit onze open mind is en ons vermogen om binnen de zorgsector outside the box te denken’, antwoordt Richard van de Voorde. ‘Ziekenhuizen en zorgcentra doen veelal zaken met grote leveranciers die vooral denken in standaard oplossingen. Toen we vaker in ziekenhuizen kwamen, begonnen ons dingen op te vallen. Bovendien ontstond er een wisselwerking omdat mensen uit de zorg met ons van gedachten gingen wisselen over
betere oplossingen voor bestaande situaties. Zo werd onder meer het idee geboren voor ons Nascentia verlosbed dat de mogelijkheden en functionaliteiten biedt van zowel een verlos als een kraambed. Inmiddels hebben we tegen de zestig producten in ons programma waaronder een gipsstoel, douche- en  toiletstoelen, logistieke producten, etc. Wij werken nauw samen met verpleging, staf en medisch technici in ziekenhuizen en zorgcentra. Omdat we niet alleen meedenken en ontwikkelen maar ook produceren kunnen we snel schakelen. Kerncomponenten maken we zelf, plaat- en buiswerk wordt toegeleverd door specialisten, waarna alles hier wordt geassembleerd.’

Mobilyzer
‘Veel concurrenten zijn logge beursgenoteerde bedrijven’, vertelt Van de Voorde. ‘Wij kijken en luisteren beter naar de markt en zijn lexibeler en sneller. Zo zagen we bij een van onze ziekenhuisbezoeken iemand uit de lift struikelen met een infuuspaal op wieltjes. Die zijn algemeen in gebruik in ziekenhuizen en zorgcentra. Maar als je er goed naar kijkt is het eigenlijk een onding. Je sleept hem naast je mee, is instabiel en geeft je geen houvast. Wij hadden meteen zoiets van: ‘Dat kan echt veel en veel beter!’ We hebben het concept van een infuuspaal opnieuw op de tekentafel gelegd en er een echt hulpmiddel van gemaakt in de vorm van een infuuspaal met de functionaliteit van een loophulpmiddel. Onze Mobilyzer is stabiel en geeft houvast. Daardoor kunnen patiënten eerder uit bed en eerder het ziekenhuis verlaten. Ook het verplegend personeel is er razend enthousiast over omdat ze zien dat patiënten hiermee veiliger en zelfredzamer zijn.’

Netwerk van dealers
‘Marketing en verkoop doen we bewust niet zelf’, benadrukt Van de  Voorde. ‘Wij hebben ervoor gekozen om ons vooral op ontwikkeling, productie en de weten
regelgeving te focussen en de verkoop aan anderen over te laten. Daarvoor hebben we in binnen- en buitenland een dealernetwerk opgebouwd met bedrijven die binnen onze sectoren actief zijn en enthousiast zijn over onze producten. Wij zorgen voor professionele (technische) ondersteuning en het aanleveren van marketing- en promotiemateriaal. Onze dealers verzorgen de marketing en verkoop. Van onze veelverkochte producten houden we een basisvoorraad aan, wat rust geet in de productie. Daarnaast produceren we op bestelling. Inmiddels zijn we al in zo’n vijtien landen binnen de EU actief en kijken we momenteel in het Midden-Oosten naar bedrijven die ons daar kunnen vertegenwoordigen.’

Zeer gedateerd
‘We komen zelf op ideeën’, vervolgt Van de Voorde. ‘Maar ook zitten we in innovatieteams, zoals dat van het Erasmus MC. Zo is het idee voor een co-sleeper ontstaan, een wiegje dat de binding tussen moeder en baby bevordert. Het conventionele babywiegje dat vrijwel overal in gebruik is, is in feite zeer gedateerd. Na de bevalling verdwijnt de baby in het wiegje elders in de kamer en kan er alleen maar uitgehaald worden door verplegend personeel. Juist het lichamelijke contact tussen moeder en kind is in het begin heel belangrijk. Dus hebben we een wiegje ontwikkeld waarmee de moeder altijd bij haar eigen kindje kan. Nog nooit eerder hebben we bij de ontwikkeling van een product zoveel emotie meegemaakt. Prachtig om te zien dat je hiermee zowel moeders als het verplegend personeel gelukkiger maakt.’

Ook interessant