Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Reportage | 01 mei 2023

METAAL IN DESIGN

Waar je de meeste metaalbedrijven betreedt via de receptie in het kantoorgedeelte, vormt de showroom de entree bij van Esch. De showroom vormt het visitekaartje van het bedrijf en gee‡t een indruk van de vaste collectie voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt.

Het Nederlandse familiebedrijf van Esch is gespecialiseerd in maatwerk garderobesystemen, lockers, designkapstokken, afvalscheidingsbakken en andere
producten voor de project- en woninginrichting. Hoogwaardige design producten die je kunt omschrijven als tijdloos, functioneel, stijlvol, degelijk en een tikje eigenwijs. Met oog voor detail en passie voor vakmanschap worden de voornamelijk metalen producten gemaakt in de eigen fabriek in Goirle. Dit jaar viert het bedrijf haar 50-jarig bestaan.

Als lid van Metaalunie is van Esch een beetje een buitenbeentje. Het maakproces speelt een bescheiden rol binnen het bedrijf. Maar metaal vormt wel de basis voor de meeste producten die wereldwijd in publieksruimtes, zoals musea, hotels, ziekenhuizen, kantoren, of woningen worden gebruikt. Voor de productie van onderdelen en het poedercoaten maakt het bedrijf gebruik van diverse gespecialiseerde, lokale toeleveranciers. Dat past bij het streven naar kwaliteit en duurzaamheid dat in het dna van het familiebedrijf zit. Samenstellen doen ze echter volledig in eigen huis.

Familiebedrijf
Het familiebedrijf wordt gerund door Simon van Esch, neef Kevin, zoon Felix, dochter Madelief en Margo Blaakman. ‘Mijn vader was zilversmid en maakte kunstzinnige metalen objecten. De metaalbewerking, het streven naar kwaliteit, duurzaamheid en oog voor detail hebben we van hem en dat zie je terug in
zowel de kwaliteit van onze producten als de manier van werken’, vertelt Simon van Esch die zich als commercieel managing director vooral bezighoudt met marketing, communicatie, sales en productontwikkeling. In totaal zijn er 25 mensen werkzaam in het bedrijf.

Wereldwijd
‘Onze passie is producten te ontwikkelen, te maken en te verkopen en dat doen we voor plekken waar mensen samenkomen. Jassen, tassen, documenten of afval: alles hee‡t een plek nodig en daar ontwikkelen wij de producten voor. ‘Products for places where people meet.’ Garderobesystemen voor projecten vormen sinds het begin een solide basis binnen onze collectie. Je ziet ze overal terug, van het Witte Huis in Washington tot in het Rijksmuseum in  Amsterdam. Onze producten vind je in meer dan twintig landen in Europa en ver daar buiten’, licht Simon van Esch toe. Export speelt dus een belangrijke rol binnen het succes van het bedrijf.

Visitekaartje
Waar je de meeste metaalbedrijven betreedt via de receptie in het kantoorgedeelte, vormt de showroom de entree bij van Esch. De showroom vormt het visitekaartje van het bedrijf en gee‡t een indruk van de vaste collectie voor zowel de zakelijke als de consumentenmarkt. ‘Voor die laatste doelgroep hebben we in 2009 het merk Functionals gelanceerd. Het eerste designmerk dat producten online ging verkopen. De verkoop verloopt inmiddels via een internationaal netwerk van kantoor- en projectinrichters en design webshops’, vertelt Madelief van Esch, verantwoordelijk voor de marketingcommunicatie binnen het bedrijf.



Metaal vormt de basis
Hoewel sinds kort ook een aantal designmeubels in hout wordt uitgevoerd en eveneens spuitgietonderdelen worden ingezet, vormt metaal de basis voor de
meeste producten. ‘Onze roots liggen bij van Esch Metaal dat mijn vader in 1972 hee‡t opgericht. Hij was in die tijd succesvol met de productie van aluminium meubelen voor Pastoe, aluminium tuinkassen en aluminium zonnebanken onder de merknaam Helios. Een merk dat eind jaren 70 en begin jaren 80 uitgroeide tot het bekendste Nederlandse zonnebankenmerk’, blikt Simon van Esch terug. Na de overname in 1988 door Simon en zijn broer is het  bedrijf zich verder gaan ontwikkelen als specialist op het gebied van garderobesystemen voor projecten, waarbij architecten en interieurarchitecten deze
systemen in hun ontwerpen opnamen.

Vakmanschap
De meeste producten worden samengesteld uit lasergesneden delen, gietdelen en extrusieprofi elen, voor zover van toepassing gecoat in de gewenste kleur. ‘De productie van deze delen laten we over aan gespecialiseerde toeleveranciers die beschikken over de modernste plaatbewerkingsmachines en
buislasersnijmachines. Voor ons is dat geen corebusiness’, verklaart Simon van Esch. ‘Die onderdelen worden bij ons in eigen fabriek indien nodig gelast  en met de zorgvuldig handmatig geassembleerd en verzendklaar gemaakt. Ook op dat punt zien we het als een uitdaging om ieder product zo compact mogelijk en transportproof te kunnen verzenden.’

Made in Holland
‘We werken graag met gespecialiseerde Nederlandse toeleveranciers. Onze toeleveranciers bevinden zich dichtbij: tachtig procent komt uit een straal van honderd kilometer. Dat schakelt snel en is beter voor het milieu. Daarnaast vinden we korte lijnen en persoonlijk contact belangrijk in de samenwerking met derden. De engineering doen we samen met de ontwerpers, waarbij we zoveel mogelijk rekening houden met de maakbaarheid en het spaarzame gebruik van materialen. Kennis van bewerkingstechnieken in de metaal is dus wel een basisvereiste zowel bij onze engineers als bij de designers.’

Marketing
Om de producten onder architecten, interieurarchitecten en projectinrichters bekend te maken beschikt het bedrijf uiteraard over dikke brochures. ‘Een brochure geef‡t autoriteit, alhoewel al onze producten natuurlijk ook online te vinden en te bestellen zijn. We besteden veel aandacht aan online marketing. Verder stellen we onze producten beschikbaar als 3D-files voor architecten en interieurarchitecten voor gebruik in hun 3D-ontwerpen. Omdat je onze producten vooral moet zien, voelen en beleven, vormt presentatie op internationale vakbeurzen zoals Orgatec een belangrijk podium om ons merk te branden. Daar ontmoeten we ook ons internationaal dealernetwerk.’

 

‹‹ We hebben een voorliefde
voor eerlijke,
duurzame materialen ››

 

Duurzaam design
Simon van Esch: ‘We hebben een voorliefde voor eerlijke, duurzame materialen. Zo werken we het liefst met gepoedercoat staal en aluminium. Oersterke materialen die lang meegaan en eenvoudig te recyclen zijn. Daarnaast zijn we FSC gecertificeerd. Verder hebben we onze krachten gebundeld met  Circulair IQ om bij te dragen aan de transitie naar een circulaire economie. Dankzij de productpaspoorten van Circulair IQ is het voor iedereen inzichtelijk waar onze producten van gemaakt zijn. Zo kunnen we de inzet van gerecyclede en hernieuwbare materialen stimuleren.’

Nieuwe producten
Daar waar de vraag naar bijvoorbeeld folderstandaards afneemt ontstaat weer ruimte voor de ontwikkeling van nieuwe producten, waarmee van Esch inspeelt op actuele vragen uit de markt. ‘Representatief voorbeeld is de Ditch serie afvalscheidingsbakken, ontworpen door Frans de la Haye, die naadloos passen in hedendaagse interieurs van bedrijven en openbare ruimtes. Stuk voor stuk uitgevoerd in structureerlak geëpoxeerd hoogwaardig staal’. ‘Ons 50-jarig bestaan wilden we vieren met het ontwerp van een jubileum product. Als specialist van kapstokken en garderobesystemen vier je dat natuurlijk met  een nieuwe kapstok en dat is de elegante driepoots HJW kapstok geworden, waarvan de naam verwijst naar de initialen van de oprichter Hendricus Johannes Wilhelmus van Esch (1928 – 2020). De kapstok ademt de historie en vakmanschap van het familiebedrijf. Het ‘kruispunt’ waar de drie stalen  poten met een subtiele buiging naadloos samenkomen doet recht aan de passie voor ambacht en oog voor detail van oprichter HJW. We hebben een speciaal gereedschap moeten laten maken om de subtiele buiging in het lasersgesneden kokermateriaal te kunnen maken. Alle facetten van het  ontwerpen, produceren, vermarkten, leveren, verpakken en service verlenen vormen de cirkel in onze bedrijfsvoering en dat vind ik gelijk het mooiste van ons bedrijf.’

Ook interessant