Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Reportage | 01 dec 2023

GROOT IN DE RAILSECTOR

Een spiksplinternieuw, modern bedrijfspand. Koploper in innovaties in de Europese railinfrasector. In dertig jaar tijd gegroeid van één naar vijfenvijftig medewerkers. Toch is de sfeer bij AMT Group in Breda nog nagenoeg zoals in het begin.

Een spiksplinternieuw, modern bedrijfspand. Koploper in innovaties in de Europese railinfra-sector. In dertig jaar tijd gegroeid van één naar vijfenvij tig medewerkers. Toch is de sfeer bij AMT Group in Breda nog nagenoeg zoals in het begin. ‘Wij zijn ook ooit in de schuur begonnen met aan brommertjes sleutelen, proberen en dan zie je wel waar je tegenaan loopt’, vertelt directeur Paul Weytens.

Gewoon beginnen, niet teveel beren op de weg zien. Dat is de mentaliteit van de AMT Group. Directeur Marc Weytens nam in 1993 een motorrevisiebedrijf in Etten-Leur over. Na vijf jaar pionieren kwam broer Paul ook in het bedrijf en werden de eerste medewerkers aangenomen. Revisie van motoren werd al snel verdrongen door machinebouw. ‘Mensen geven graag geld uit aan nieuwe velgen, mooie lak, maar willen datzelfde geld niet besteden aan een motor. Hoe gek dat ook klinkt. Daarom zijn we ons meer gaan verdiepen in machinebouw’, vertelt Paul.

Het betekende een omslag en uitbreiding van het machinepark. Het bedrijf kan nu (CNC-) draaien, frezen en staal, RVS en aluminium lassen. Daarmee vergaart het een grote schare trouwe klanten rondom Etten-Leur; gemeentes, maar ook productiebedrijven. Daarvoor maakt het bedrijf onder andere transportsystemen, robotinstallaties en losse onderdelen. AMT Group groeit, maar vooral in de breedte. ‘We zijn altijd een platte organisatie gebleven. Mijn broer Marc is van de techniek, ik ben van de zaken daaromheen. Sven Elst is er als compagnon bijgekomen en is ook sterk in techniek. Op kantoor zitten nog een paar goede mensen ter ondersteuning, maar verder is iedereen bezig met of rondom de productie.’

Nuchter
Tijdens de groei van het bedrijf lukt het de broers en hun compagnon om de originele bedrijfscultuur te behouden: korte lijnen, snelle beslissingen en een familiaire sfeer. ‘Hoe groter je wordt, des te moeilijker het vaak wordt. Maar wij zijn allemaal nuchtere mannen, zijn niet van de poeha. Gewoon lekker ondernemen’, vertelt Paul. ‘We zijn van het aanpakken. Niet teveel rekenen of beren op de weg zien, maar gewoon doen.

Rail
Met die instelling pakken ze heel wat kansen op die voorbij komen. Zo’n tien jaar geleden krijgen ze de mogelijkheid een klant over te nemen. ‘Die zat voor een groot deel in de railsector. Zo rolden wij erin.’ AMT Group bestaat op dat moment uit zo’n 25 mensen, maar in de tien jaar die volgen verdubbelt dat aantal. Een groot deel van de orderportefeuille wordt nu ook ingenomen door werk in de railsector.

Robot
‘We zijn nu de meest innoverende partij in Europa in de railwereld. Dat durf ik wel te zeggen.’ Paul Weytens doelt daarmee onder andere op de TRACKBOT die zij ontwikkelden, de robot die autonoom inzetbaar is op het spoor. ‘Vanuit de machinebouw zijn wij gewend om met robots te werken en vanuit die kennis zijn wij er eentje voor de railwereld gaan ontwikkelen.’ De TRACKBOT kan ingezet worden voor onderhoud op het spoor, zonder dat er mensenhanden aan te pas komen en de robot neemt zo repeterend en fysiek zwaar werk over. De besturing vindt plaats via GPS-locaties.

Elektrificatie
Ook heeft AMT de elektrificatie van het machinepark van klanten voortvarend opgepakt. ‘Grote railpartijen zijn verplicht om zo duurzaam mogelijk werkzaamheden uit te voeren op en langs het spoor. Bijvoorbeeld met een Krol, een kraan op een lorrie, maar dan aangedreven door batterijen in plaats van diesel. Wij krijgen de machines binnen, bouwen er een spoorstel op, maken zelf de spoorwielen, verzorgen de overgang naar aandrijving op batterijen. Dat doen we allemaal intern. We hebben naast de afdeling draaien en frezen ook een lasafdeling. En onze eigen engineeringsafdeling en CAD-CAM- tekenaars zorgen dat alles goed voorbereid is. Klanten weten inmiddels dat ze bij ons terecht kunnen voor een totaalpakket.’

‹‹ Wij zijn niet van de poeha ››

Testen
Met de verhuizing van Etten-Leur naar Breda bijna twee jaar geleden ging AMT Group er niet alleen qua ruimte op vooruit, ook werd naast het nieuwe bedrijfspand een 110 meter lang spoor neergelegd, inclusief wissel, bocht van vijftig meter en een verkanting (helling). Zo zijn alle belangrijke situaties op het spoor na te bootsen. ‘We testen nu de tweewegvoertuigen naast de deur. Mocht er dan nog wat zijn dan kunnen we dat snel aanpassen. Daarnaast moet alles TÜV-gekeurd worden en dat kan nu ook hier.’
De afdeling RailRoad heeft een grotere hal gekregen in het nieuwe bedrijfspand. De gereedschappen en materialen liggen strak gesorteerd in wandrekken en stellingen. De vloer is schoon. Medewerkers gebruiken tablets om de bouwtekeningen op te vragen en specificaties te bekijken. ‘Op de vorige locatie hadden we twee aparte hallen, de ruimte was beperkt. Zo’n machine ombouwen is maatwerk, dat kost wel een paar maanden. Daar moet je de ruimte voor hebben.’ Ook worden er nu series railtrailers gebouwd.

Kansen
Het dertigjarig bestaan en de overgang naar een nieuw pand werden onlangs groot gevierd met alle medewerkers. Een moment om trots op te zijn, de zaken gaan goed. Maar dat is voor AMT Group geen reden om achterover te leunen. Elke dag lonken er kansen en die worden ook voortvarend opgepakt. Zo is het bedrijf nu bezig met de ontwikkeling van machines op waterstof. ‘Voor machines op de bouw kan dat een oplossing zijn. De vraag komt uit de markt en met een samenwerkingspartner zijn we nu samen aan het onderzoeken wat er mogelijk is.’ Datzelfde geldt voor het verder ontwikkelen van de TRACKBOT. ‘Artificial Intelligence neemt een enorme vlucht. Daar kunnen we veel meer mee.’

Hobby’s
Al die ontwikkelingen vragen ook wat van de medewerkers. Paul: ‘We maken veel gebruik van stagiairs en die blijven na hun studie vaak hangen. De gemiddelde leeftijd is hier daarom vrij laag. Dat betekent dat we veel jonge, leergierige mensen binnen hebben die AI kennen en er makkelijk mee werken. Maar we kijken bij de aanname niet alleen naar opleidingen. Ik zoek bij een sollicitatie als eerste naar de hobby’s op een cv. We zoeken mensen die wat willen en wat kunnen, de mensen die aan brommers knutselen leuk vinden. Als ze binnen zijn krijgen ze genoeg tijd om wat te leren. Zo zijn wij tenslotte ook ooit begonnen: knutselen aan brommers, beetje aan auto’s sleutelen.’
 
Dat het geen loze kreten zijn blijkt wel uit een verdere rondgang in het bedrijfspand. Op nagenoeg elke afdeling staan de resultaten van de hobby. Klassieke motoren en racefietsen, gerestaureerde oldtimer Alfa Romeo’s en onder een paar lakens nog een paar projecten voor de toekomst. Want voor de 61-jarige Paul en 59-jarige Marc is de tijd van iets afbouwen aangebroken. ‘De werkweken van ruim zestig uur kennen wij ook hoor, maar nu werk ik sinds een tijd vier dagen per week. Dat is ook iets dat wij bespreekbaar maken voor andere medewerkers. Mijn oudste zoon zit inmiddels al in de zaak en de andere twee hebben ook interesse getoond. Ik ben nog steeds een fanatieke motor- en autoliefhebber en ik hoop over een tijd met Marc hier nog rond te lopen, maar dan meer bezig te zijn met onze hobby en waar we ooit mee begonnen zijn: motoren en auto’s reviseren en restaureren’, besluit Paul..

Ook interessant