Het jaar van de officiële oprichting van het bedrijf waarover het deze keer gaat, is ook het jaar dat het Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Ierland toetreden tot de EEG. In datzelfde jaar wordt tijdens een zware storm het zendschip Norderney van Radio Veronica op het strand bij Scheveningen geworpen. Het schip komt muurvast te zitten. En in Nederland vindt de eerste autoloze zondag plaats, veroorzaakt door de oliecrisis. De snelwegen zijn uitgestorven en worden enkel nog gebruikt door fietsers en rolschaatsers.
Het jaar is 1973 en in dat jaar begint offi cieel het verhaal van het bedrijf Multimetaal zoals we dat nu kennen. In 1973 schrijven Dorus en Nora Hulsebos, samen met goede vrienden Bep en Cor Haanappel, het bedrijf in bij de Kamer van Koophandel. Hun allereerste product was een bureaulamp, die ze met trots op de markt brachten. Bestellingen stroomden binnen, maar het lot had andere plannen voor de richting van Multimetaal. Plannen die onverwacht tot stand zouden komen.
Tot zover het offi ciële verhaal. Want het eigenlijke verhaal van Multimetaal begint lang voor de datum van oprichting. Oprichter Dorus werd geboren in een groot gezin dat armoede had gekend. Mede daarom was Dorus vastbesloten om een betere toekomst te creëren voor zijn eigen (destijds toekomstige) gezin. Zijn professionele reis begon op jonge leeftijd, slechts 13 jaar oud, toen hij droomde van een carrière bij het gerenommeerde bedrijf Stork. aanvankelijk werd hij afgewezen omdat hij te jong was, maar Dorus liet zich hierdoor niet ontmoedigen en zette resoluut zijn koers voort.
Hij werkte voor verschillende bedrijven en ontdekte al snel zijn passie voor hoogwaardig laswerk. Deze passie is nog steeds terug te vinden in de kernwaarden en expertise van Multimetaal. Het bedrijf heeft een uitstekende reputatie verworven als de absolute expert op het gebied van complex laswerk, zowel on- als offshore, voor alle opdrachtgevers.
Geraakt door haar stem
Ambitie speelde een cruciale rol in de loopbaan van Dorus. Hij streefde er altijd naar om zich steeds verder omhoog te werken. Uiteindelijk kreeg hij de gedroomde carrière bij Stork en voltooide hij naast zijn werk een postacademische opleiding, wat resulteerde in een diploma waarmee hij hogere posities bereikte. Zijn passie om te blijven groeien en leren is nog steeds terug te zien in het personeelsbeleid van Multimetaal, waar sommige collega’s al meer dan 35 jaar werken. De liefde voor Stork bracht Dorus niet alleen een carrière, maar ook de liefde van zijn leven, Nora. Zij werkte als telefoniste-receptioniste bij Stork, en elke keer dat Dorus haar stem hoorde, raakte hij meer door haar gecharmeerd. Dit leidde tot een ontmoeting en uiteindelijk tot een gelukkig huwelijk. Samen kregen ze drie zonen, die nu nauw betrokken zijn bij het bedrijf dat hun vader met zoveel toewijding heeft opgebouwd. Tegenwoordig wordt het huidige Multimetaal geleid door Dorus’ zoon Pim.
Geluk bij een ongeluk
Een bijna-ongelukje leidde uiteindelijk tot een grote omwenteling in het leven van Dorus en Nora. Dat gebeurde tijdens een uitstapje van Dorus en Nora naar Amsterdam-Noord. Bijna reed Dorus een man omver en toen hij zijn excuses aanbood, besefte hij dat de man een bekende was! Het bleek de heer Verheyke te zijn, die een leidinggevende positie bekleedde bij de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Hij begreep niet waarom Dorus zijn goede baan bij Stork had opgegeven, en Dorus vertelde hem over zijn ambitie om een eigen bedrijf te runnen: Multimetaal.
De ontmoeting met Verheyke leidde tot nieuwe zakelijke kansen. Multimetaal kreeg de opdracht om ladderbanen te produceren voor de reparatieafdeling van NDSM. Het was op de NDSM-werf waar Dorus in contact kwam met het classificeerdersbedrijf Bancor, dat actief was in de olie- en gassector van de Noordzee. Vanaf dat moment veranderde zijn dagelijkse woon-werkverkeer, want hij moest voortaan voor het herstel van een helikopterdek op een
booreiland met de helikopter naar zijn werk gaan.
Multimetaal groeide uit tot een toonaangevend bedrijf in de wereld van complex laswerk, ondanks tegenslagen door de economische crisis in de jaren 80 . In 1978 werd de eerste paal geslagen voor de fabriek in Den Helder, waar Multimetaal inmiddels goed was voor 35 arbeidsplaatsen. Door de jaren heen bedacht Multimetaal inventieve oplossingen voor bestaande offshore problemen. Deze maatwerkoplossingen zijn nog steeds terug te vinden in de dagelijkse productiewerkzaamheden in Den Helder. Zelfs de visie op duurzaamheid was toen al groot, want in de vroege jaren 80 ontwikkelde Multimetaal een van de eerste windmolens, waarmee ze op de Energiebeurs van 1982 stonden. Het bleek destijds zijn tijd vooruit te zijn, want het concept sloeg niet aan.
De offshore werkzaamheden gingen gestaag door, en Multimetaal overleefde ook de magere jaren van de oliecrisis. Dorus bleef optimistisch, ondanks het feit dat ze in het rood terecht kwamen en veel oliebedrijven hun investeringen in offshore gebied verminderden. Uiteindelijk breidde Multimetaal haar diensten verder uit naar onderhoud en installatie.
Slimme oplossingen
Vandaag de dag richt Multimetaal zich binnen de energie en maritieme industrie op het gebied van engineering, fabricage, installatie en onderhoud. Binnen engineering staat maakbaarheid en installeerbaarheid hoog in het vaandel en met de ervaring en kennis binnen het bedrijf worden slimme oplossingen
bedacht. Binnen fabricage werken ze met diverse materialen zoals Duplex, Super Duplex, Cunifer en de diverse koolstof-materialen. Dit alles voorzien van keurmerken en de daarmee behaalde certificaten. Multimetaal constructie maakt voornamelijk stukproducten. Installatie wordt zowel op het land als op zee uitgevoerd. Het personeel van Multimetaal heeft een veelheid aan veiligheidstrainingen gedaan, zodat het werk kwalitatief goed maar vooral veilig wordt uitgevoerd. Multimetaal offshore voert naast de eigen werkzaamheden ook multidisciplinaire projecten uit waarbij diverse disciplines zoals steigerbouw, schilder- en isolatiewerkzaamheden of engineering- en innovatie-werkzaamheden worden begeleid.
Onderhoud wordt door Multimetaal maintenance uitgevoerd. Dit onderdeel is gespecialiseerd in het onderhouden, reviseren en certificeren van Valves en PSV, in het algemeen afsluiters genoemd. Bij Multimetaal maintenance kan men terecht voor het doorsmeren van Valves tot het compleet reviseren van 2” tot 36” afsluiters inclusief actuators. Een team van medewerkers kan zowel in de werkplaats als op locatie deze werkzaamheden uitvoeren.
Met de rijke kennis en ervaring die in de afgelopen 50 jaar is opgebouwd, kunnen de klanten van Multimetaal rekenen op echt vakmanschap, zowel op het gebied van engineering, fabricage, als onderhoud.
Koninklijke Metaalunie behoort tot een lange, meer dan honderdjarige geschiedenis van werkgevers die zich verenigden in voorlopers van de huidige organisatie. Deze rubriek verbindt heden en verleden van de inmiddels koninklijke vereniging met elkaar. Uiteraard is die verbinding er vooral dankzij de Metaalunieleden. Zonder de smid op de hoek van de straat uit 1903 zou er immers geen verleden zijn en zonder de machinebouwers, verspaners, lassers, noem maar op, geen hier en nu.