Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Gouke Moes bracht op uitnodiging van de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) een bezoek aan Breman Machinery in Genemuiden. Het Metaalunielid werd eerder dit jaar uitgeroepen tot Beste Leerbedrijf 2025 en liet tijdens het werkbezoek zien hoe praktijkleren in het mbo bijdraagt aan sterk vakmanschap en het verkleinen van personeelstekorten in de technische sector.
Tijdens de rondleiding kreeg de minister een goed beeld van de manier waarop studenten van het Hoornbeeck College en het Deltion College binnen Breman worden opgeleid. Op het studentenplein, midden in de fabriek, werken zij aan praktijkgerichte opdrachten die direct bijdragen aan uitdagende projecten zoals reuzenraden en windmolens. Volgens minister Moes laat Breman Machinery zien hoe krachtig de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven kan zijn: “Dit is een schoolvoorbeeld van hoe mbo en bedrijven samen vakmanschap versterken.”
De waarde van praktijkleren
Naast kansen voor jonge studenten werd ook gesproken over de waarde van praktijkleren voor zij-instromers en werknemers die zich verder willen ontwikkelen. Breman benadrukte dat de technische sector voor grote uitdagingen staat door het tekort aan vakmensen. Praktijkleren biedt de mogelijkheid om talent vroegtijdig te betrekken en goed op te leiden, met een belangrijke rol voor bekwame praktijkopleiders. Hannie Vlug, directievoorzitter van SBB, onderstreepte het belang van blijvende investeringen in praktijkleren: “Breman Machinery is een prachtig voorbeeld van hoe passie voor het vak wordt doorgegeven aan nieuwe generaties. Het is cruciaal dat leerbedrijven de ruimte en middelen houden om dat te blijven doen.” Minister Moes sloot het bezoek af met een compliment voor de betrokkenheid van studenten bij echte technische projecten: “Deze aanpak vraagt lef, maar levert waardevolle vakmensen op die onze sector hard nodig heeft.”
Lees een uitgebreid interview met de directeuren van Breman en Metaalunievoorzitter Mark Helder in M+T Online.