Vanuit de media worden we gek gemaakt met nieuws over Artificial Intelligence (AI). Logisch, want de beloftes zijn eindeloos. Ook op het gebied van sales.
Meer leads genereren, overtuigende teksten schrijven, opvallen bij nieuwe klanten. Het klinkt goed! Maar de praktijk valt vaak tegen. Zeker in de Nederlandse MKB-maakindustrie. Want laten we eerlijk zijn: hoe innovatief we ook zijn op de werkvloer, de salesprocessen zien er vaak precies hetzelfde uit als 10 jaar geleden. Gewoon consistent bezig zijn met acquisitie is al een monsteruitdaging. De meeste technische salesmensen hebben wel ‘sales’ in hun functietitel staan, maar gaan nooit naar buiten. Ze beantwoorden offerteaanvragen die binnenko men in de inbox. Dat is het.
En dat kan genoeg zijn.
Maar niet voor iedereen. De meeste technische bedrijven waarmee ik de afgelopen 10 jaar heb gewerkt, halen meer dan 60% van hun omzet uit een handvol klanten. Ze groeien met die klanten mee. Tot er één omvalt. Dan zit de helft van het personeel zonder werk. Iedere directeur vreest voor dat moment. Dus moet er meer aandacht komen voor nieuwe klanten. Dat is door de komst van Artificial Intelligence eenvoudiger dan ooit. Slimme tools kunnen jou en je salesteam ongelofelijk veel werk uit handen nemen. Maar dan moet je wel weten waar je moet beginnen.
Daarom organiseer ik samen met Koninklijke Metaalunie een serie online masterclasses. Iedere maand bespreken we een salesprobleem dat veel bedrijven in de techniek hebben, met de AI-tools die bijdragen aan de oplossing.
Op woensdag 15 mei ben je om 12.00 uur uitgenodigd voor de gratis masterclass: Verbeter jouw acquisitie met AI: zo laat je ChatGPT het werk doen.
In deze online sessie vraag ik ChatGPT wat ervoor nodig is om als technisch mkb’er iedere maand tien extra afspraken in de agenda te krijgen. Met gloednieuwe klanten.
We bespreken:
• de strategie die ChatGPT aanraadt (een verrassend compleet 10stappenplan);
• de AItools die je nodig hebt voor de uitvoering;
• het mensenwerk waar je niet onderuit komt.
Al meer dan 500 enthousiaste deelnemers uit de techniek volgden deze masterclass eerder.
KAREN VAN RIEL
AUTEUR EN OPRICHTER VAN
SALES TRAININGSBUREAU OUTDO