Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Column | 01 mrt 2024

FIETSEN VOOR DE DEUR…

Met een zweempje weemoed denk ik terug aan de tijd voordat mijn kinderen uitvlogen. Hoe vaak ik na een lange werkdag thuiskwam en mijn eigen carport niet kon bereiken vanwege kriskras neergekwakte fietsen.

Het is weer de tijd van het jaar dat jongeren zich oriënteren op een volgende stap in hun (leer)loopbaan.
Het seizoen van scholingsbeurzen, banenmarkten, open dagen en bedrijfsbezoeken. Voor deze landelijke en regionale evenementen stappen leerlingen massaal op de fiets.

Met een zweempje weemoed denk ik terug aan de tijd voordat mijn kinderen uitvlogen. Hoe vaak ik na een lange werkdag thuiskwam en mijn eigen carport niet kon bereiken vanwege kriskras neergekwakte fietsen. Gefrustreerd parkeerde ik dan mijn auto een straat verderop. Maar mijn stemming sloeg snel om als ik over de drempel stapte en mijn kinderen met hun vrienden gezellig samen zag chillen.

In deze tijd komt dat nostalgische gevoel regelmatig naar boven als ik langs bedrijven of bedrijfsvakscholen rijd waarvan de hoofdingang wordt geblokkeerd door slordig geparkeerde fietsen. Dan weet ik vrijwel zeker dat er een bedrijfsbezoek plaatsvindt van middelbare scholieren. Die bezoeken zijn van cruciaal belang voor de zichtbaarheid van onze sector.

Onbekende mogelijkheden
Uit recent onderzoek onder techniekstudenten blijkt opnieuw dat MKB-maakbedrijven weinig bekendheid genieten als potentiële werkgevers. De associaties die werden genoemd met zwaar, vies en riskant werk onderstrepen bovendien dat onbekend onbemind maakt.
Studenten die wel enige kennis hadden van de sector, waren juist enthousiast. Zij prezen onder andere het uitdagende werk met nieuwe technieken en de doorgroeimogelijkheden in het vak. Veel jonge en nieuwe medewerkers hadden bewust gekozen voor een kleiner bedrijf. De persoonlijke aandacht, de korte communicatielijnen en het gevoel van geborgenheid spraken hen aan. Evenals de afwisselende werkzaamheden en het gevoel om invloed te kunnen uitoefenen op het werk.

Luid en duidelijk
Onze sector heeft jongeren enorm veel te bieden, maar dat moet wel luid en duidelijk worden verteld. Dus: neem contact op met scholen bij jou in de buurt. Zet je deur open voor bedrijfsex- cursies of open dagen. Of presenteer je bedrijf op regionale evenementen zoals VMBO On Stage, Techniek Tastbaar of een PET Event.

Bereid je presentatie goed voor. Want in al je enthousiasme over de techniek en je product ga je misschien snel voorbij aan wat jongeren vooral willen horen, namelijk: hoe is de sfeer in het bedrijf en in het team? Wat zijn de mogelijk- heden om door te groeien? En last but not least: wat is het salaris? Als je dat dan ook nog allemaal laat vertellen door een jonge, trotse medewerker, is de kans het grootst dat zij een positief en realistisch beeld overhouden. Laten we er samen voor zorgen dat de zichtbaarheid van onze bedrijven alleen nog wordt belemmerd door de grote hoeveelheid fietsen voor de deur. OOM helpt je graag bij de voorbereiding van je presentatie en een eventuele bijdrage uit ons Promotiebudget.


ERIK YPERLAAN
DIRECTEUR OOM

Ook interessant