De mobiliteitssector, brancheorganisaties (waaronder Koninklijke Metaalunie) en MKB-Nederland, VNO-NCW zijn onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige vrijstellingsregeling C-rijbewijs voor het besturen van een elektrische bestelauto niet langer te gedogen. Het Openbaar Ministerie (OM) wil de gedoogregeling, die zorgt dat bestuurders ook met een B-rijbewijs een zwaardere elektrische bestelauto mogen rijden, slechts met een half jaar verlengen, tot 1 juli 2024.
Grote gevolgen
Veel te kort en onacceptabel, vinden de ondernemers- en brancheorganisaties. Het standpunt van het OM heeft grote gevolgen voor ondernemers. Veel bestuurders van elektrische bestelauto’s beschikken namelijk niet over een grootrijbewijs. Door het besluit om medio 2024 een streep door de huidige vrijstellingsregeling te zetten, dreigen ondernemers met duurzaamheidsambities onnodig op kosten te worden gejaagd en zullen ze moeten kiezen voor een bestelauto met dieselmotor. “Het is natuurlijk vreemd dat wanneer je als goedwillende ondernemer wil overstappen op een elektrische bestelbus, je daarvoor zo gestraft wordt. In Duitsland hebben ze dit opgelost en in Nederland lijken de regeltjes belangrijker dan het (klimaat)doel. Achter de schermen zijn we hard aan het lobbyen om nog iets gewijzigd te krijgen”, aldus Derk jan Meijer, beleidssecretaris deregulering.
De ondernemersorganisaties verwachten bovendien dat de verkoop van nieuwe elektrische bestelauto’s hierdoor stil komt te liggen en de verdere verduurzaming van binnensteden en winkelgebieden vertraagt.
Huidige gedoogregeling
Met de huidige gedoogregeling mogen bestuurders met een B-rijbewijs een elektrische bestelauto besturen tot maximaal 4.250 kg. Hiermee krijgt deze groep een vrijstelling voor het C-(vrachtwagen)rijbewijs, dat normaal gesproken boven de 3.500 kg verplicht is. De hogere gewichtsgrens is nodig om het extra gewicht van de batterijen van elektrische busjes te compenseren zodat er geen verlies van laadvermogen is.
Stilstand
De mobiliteitssector en ondernemersorganisaties willen voorkomen dat elektrische bestelauto’s die nu gebruikmaken van de regeling op 1 juli 2024 tot stilstand komen. Verlenging van de regeling tot tenminste 1 januari 2025 is nodig om wetgeving te actualiseren, zodat elektrische voertuigen ook na die datum verder kunnen. Ondernemers die al elektrisch rijden voelen zich in de kou gezet en ondernemers die de overstap naar elektrisch willen maken, zullen die nu uitstellen.
Bron: MKB-Nederland