Vrijdag 17 november a.s. is de Dag van de Ondernemer. Het is een dag die MKB-Nederland in 2016 in het leven heeft geroepen om de inzet en, naast de economische waarde, het maatschappelijk belang van ondernemers voor Nederland meer zichtbaarheid te geven. Denk aan de werkgelegenheid en de kansen die mkb-ondernemers bieden aan nieuw talent uit allerlei richtingen van de samenleving. Ook zijn de mkb-bedrijven betrokken sponsoren en ondersteunen ze de lokale (sport) verenigingen en scholen.
Uit het oog verloren wordt dat MKB-maakbedrijven niet alleen familiebedrijven zijn, maar ook als een familie functioneren. Met ondernemers die veel zorg en aandacht hebben voor de privéomstandigheden van hun medewerkers. Zoals het betalen van kosten voor het volgen van een cursus- of studie t.b.v. loopbaanontwikkeling, hulp bij financiële problemen of het beschikbaar stellen van werktijd voor mantelzorg.
Dit alles blijft ongezien als er gesproken wordt over het belang van MKB-maakbedrijven voor de Nederlandse samenleving en economie. Dat moet veranderen. Daarom brengt Koninklijke Metaalunie dit al onder de aandacht van gemeenten en politiek Den Haag in haar verkiezingsmanifest ‘Gemaakt in Nederland!’. Om dit nog beter te onderbouwen en naar buiten te brengen tijdens de ‘Dag van de Ondernemer’, doet MKB-Nederland samen met onderzoeksbureau Panteia hier onderzoek naar.
Het is voor het onderzoek van belang dat er veel respons komt van ondernemers. Daarom waarderen wij het zeer als u deze enquête invult en daarmee direct bijdraagt aan een betere zichtbaarheid en juiste waardering van MKB-maakbedrijven. Het onderzoek loopt tot en met 14 oktober.
> Ga naar de enquête.