Kandidaat-Tweede Kamerlid Mikal Tseggai (GroenLinks-PvdA) bracht op 10 oktober op uitnodiging van Koninklijke Metaalunie een werkbezoek aan de Barneveldse Techniek Opleiding (BTO). Tseggai sprak met studenten, zij-instromers, statushouders, docenten en ondernemers over de kracht van praktisch beroepsonderwijs via Bedrijfsvakscholen Metaal (BVM’s) in samenwerking met ROC’s.
Het bezoek stond in het teken van de kansen die bedrijfsvakscholen bieden voor reguliere studenten, Leven Lang Ontwikkelen, zij-instroom en het opleiden van vroegtijdig schoolverlaters en statushouders. Namens BTO lichtte directeur Arjan de Jager toe hoe de beroepsopleiding samen met bedrijven, onderwijs en (regionale) overheid werkt aan vakmanschap en toekomstgericht innovatief techniekonderwijs.
Kennismaking technische bedrijfsvakscholen
Het technisch mbo staat onder druk: de instroom van nieuwe vakmensen daalt, terwijl de vraag naar technisch talent juist toeneemt. Tijdens het werkbezoek werd duidelijk dat bedrijfsvakscholen een sleutelrol spelen in het versterken van het technisch beroepsonderwijs. Er werd gesproken over het belang van extra investeringen in techniekonderwijs en over de bijdrage die bedrijfsvakscholen leveren aan Leven Lang Ontwikkelen, zij-instroom en het opleiden van statushouders. ‘BTO is een inspirerend voorbeeld van hoe samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs en overheid werkt. Gericht op de vraag van ondernemers en met zichtbare resultaten in de praktijk en oog voor verschillende doelgroepen’, aldus Tseggai.
Formelere positie bedrijfsvakscholen nodig
Het mbo en de bedrijfsvakscholen leveren samen de vakmensen die de MKB-maakindustrie draaiende houden en de Nederlandse economie versterken. Het netwerk van technische bedrijfsvakscholen in Nederland vormt daarbij een onmisbare schakel tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Door de directe betrokkenheid van ondernemers staan deze scholen dicht bij de praktijk, spelen ze snel in op nieuwe scholingsvragen en sluiten ze aan op wat bedrijven echt nodig hebben.
Tijdens het werkbezoek werd gesproken over de rolverdeling tussen het reguliere mbo en het praktijkonderwijs. Het voorbeeld van BTO laat zien dat samenwerking het beste werkt wanneer het mbo en vakscholen elkaar aanvullen. Het mbo biedt een brede basis en theoretische vorming, terwijl vakscholen de praktijk en het vakmanschap versterken. Alle lessen van zowel het ROC als BTO vinden plaats op de praktijklocatie van BTO.
Kansen voor LLO
Wanneer onderwijs en bedrijfsleven samen gelijkwaardige verantwoordelijkheid krijgen en vakscholen een vaste plek krijgen in de organisatie en financiering van Leven Lang Ontwikkelen (LLO), kunnen omscholing, bijscholing en doorgroei structureel en toekomstbestendig worden geregeld. Ook hiervoor is een nauwere samenwerking tussen mbo’s en bedrijfsvakscholen dus nodig.
Statushouders
Naast haar rol als mbo-woordvoerder, houdt mevrouw Tseggai zich in de Tweede Kamer bezig met integratie en inburgering. Bij BTO kreeg zij te zien hoe opleiding in een praktijksetting ook voor statushouders kansen biedt. De opleiding heeft veel positieve ervaringen met het opleiden van deze groep en het plaatsen bij het bedrijfsleven. Twee opgeleide statushouders vertelden tijdens het bezoek hoe hun opleiding bij BTO hen hielp om snel aan het werk te gaan én hun plek te vinden in de Nederlandse samenleving. Ondernemers benadrukten dat deze aanpak niet alleen mensen vooruithelpt, maar ook bijdraagt aan het verkleinen van het tekort aan vakmensen in de techniek.
> Lees meer over de inzet van Koninklijke Metaalunie voor de verkiezingen.