Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
In gesprek | 15 okt 2024

WE DENKEN SAMEN NA OVER DE BEDRIJFSOPVOLGING

In wellicht het fraaiste bedrijfspand van Den Haag Zuid zit Blok’s Draadvorm, in 1953 opgericht door de vader van Johan, Loek en Philip Blok.

Elke werkdag spreken de buitendienstadviseurs van Koninklijke Metaalunie met hun leden. Daarbij gaan ze op zoek naar vragen die ondernemers in de MKB-maakindustrie bezighouden, om daar vervolgens samen de juiste antwoorden op te vinden. Vandaag is buitendienstadviseur Hans van Wijk op bezoek bij Philip Blok van Blok’s Draadvorm in Den Haag.

In wellicht het fraaiste bedrijfspand van Den Haag Zuid zit Blok’s Draadvorm, in 1953 opgericht door de vader van Johan, Loek en Philip Blok. Zij vormen sinds 1991 samen de directie. Het bedrijf telt zo’n 30 medewerkers, financiert investeringen in robotica en automatisering uit eigen middelen en heeft een indrukwekkend wereldwijd klantenbestand. Het productportfolio telt ruim 10.000 producten en elke week komen daar nieuwe bij. Dit ook omdat het bedrijf zelf ontwikkelt en afnemers met enige regelmaat nieuwe oplossingen presenteert. ‘Wat draadproducten zijn, moeten we vaak uitleggen’, zegt Philip Blok. ‘Maar voorbeelden als beschermingsroosters voor ventilatoren, barbecue grillroosters, frames van lampenkappen, verende klemmetjes voor kabelgoten, rekken voor bakkersovens en unieke clip-on bogen voor telers van potplanten spreken tot de verbeelding. En dat is nog maar een fractie van wat we maken.’

Imago verbeteren
Adviseur Hans van Wijk heeft een echte metaalachtergrond. Hij gaf leiding aan ondernemingen in de metaal en is de uitgelezen persoon om metaalbedrijven te ondersteunen bij het oplossen van branchespecifieke vraagstukken. ‘Over het imago van hun onderneming bijvoorbeeld’, licht Van Wijk toe. ‘Veel ondernemers vinden dat de MKB-maakindustrie bij het grote publiek geen goed imago heeft. Na onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander positiever over onze industrie denkt dan de ondernemers zelf. We mogen dus best wat meer trots uitstralen! Maar het kan altijd beter. Vandaar de door Metaalunie gestarte campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’, met radiocommercials en billboards bij tankstations, waarmee we onderstrepen hoe mooi en belangrijk onze Nederlandse MKB-maakindustrie is.’

Bedrijfsopvolging
‘Mijn broers en ik zijn ook altijd met de toekomst bezig’, vertelt Blok. ‘Zowel technisch als organisatorisch. Momenteel zijn we twee nieuwe robotcellen aan het installeren voor het geautomatiseerd lassen van draadproducten. Dit als uitbreiding op andere cobots en robots in de productie, want de sleutel tot efficiënt
en concurrerend produceren ligt bij mechanisering en automatisering. Organisatorisch gezien lopen mijn broers en ik langzaam richting onze “houdbaarheidsdatum”. Niet dat we er al aan denken om te stoppen, maar onze kinderen staan te trappelen en zetten, als alles goed gaat, het bedrijf in de toekomst voort.’

‘Dit speelt natuurlijk bij heel veel bedrijven’, vult Van Wijk aan. ‘En het is zaak om, zeker als je het over een familiebedrijf hebt, die opvolging tijdig voor te bereiden. Daarin kunnen wij bedrijven goed adviseren en begeleiden. Onze afdeling Ondernemen en Bedrijfsontwikkeling kan leden gericht informeren over de haken en ogen bij opvolging en wat verstandig is om al in een vroeg stadium te regelen.’

Zesdaagse werkweek
Jonge mensen hebben vaak heel andere ideeën over de invulling van hun werkzame leven dan oudere generaties die gewend zijn om veertig uur per week te werken. ‘Dat willen de Y- en Z-generaties vaak niet meer’, zegt Blok over het nieuwe arbeidsethos. ‘Die willen meer vrije tijd en meer tijd voor hun kinderen. Waar wij aan denken is de introductie van een zesdaagse werkweek. Dat klinkt paradoxaal, maar komt erop neer dat we onze workforce willen opdelen in twee ploegen die elk drie dagen werken. Met iets langere dagen hebben werknemers dan heel veel vrije tijd en verhogen wij per saldo onze productiecapaciteit. Ook dat plan zijn we met Hans van Wijk aan het bespreken. Er zitten natuurlijk ook arbeidstechnische en juridische kanten aan waarover Metaalunie ons kan adviseren.’

Onbetrouwbare overheid
Zijn er nog andere “hot items”? ‘Jawel, onze onbetrouwbare overheid’, reageert Blok. ‘Begrijpelijk dat de overheid de koopkracht op peil wil houden na de inflatiecorrectie. Maar verhoog daarnaast dan niet de accijnzen en de btw. Dat wakkert inflatie juist weer aan. Ook komt de nieuwe cao met 10% loonstijging nu volledig bij de werkgevers terecht, terwijl de overheid een deel daarvan weer afneemt via de inkomsten- en loonbelasting. Dat voelt niet goed. We zien liever een aanpassing in de loonheffingschaal, waardoor de loonstijging bij de mensen zelf terechtkomt. Nu is het dubbelop voor onze overheid en tast het onze concurrentiepositie aan.

Ook het ad-hoc-beleid om de verplichte aanschaf van een hybride warmtepomp en de kosten voor het terugleveren van zonneenergie te herzien, valt niet goed. Bedrijven hebben op het voorgaande beleid geïnvesteerd, maar nu het consumentenvertrouwen is afgenomen, is de vraag naar onderdelen voor warmtepompen en zonnepanelen sterk afgenomen. Wij zien graag een masterplan voor de komende tien jaar, gericht op sociale zekerheid, energie, infrastructuur en gezondheidszorg. Hierdoor creëer je duidelijkheid voor burgers en bedrijven op investeringsgebied en zal het vertrouwen in de politiek herstellen, ongeacht welke partijen aan de macht zijn.’

 

 

Ook interessant

Adverteren in M+T

Wilt u in contact komen met leden van Metaalunie? Dan is Metaal + Techniek een uitermate geschikt platform.

De totale verspreide oplage van Metaal + Techniek is 12.000. En met een meeleesfactor van 3 is het werkelijke bereik ruim 36.000 professionals.

Meer informatie? 

Elma Media BV
 

Reinier Terpstra
0226 - 331 693
06 - 127 455 45
r.terpstra@elma.nl

 

Jochem Meijer
06 - 412 744 13
j.meijer@elma.nl