Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Blik op branches | 21 jul 2025

SCHMIT ZONWERING & ROLLUIKEN FOCUST OP COMFORT EN ENERGIEBESPARING

Het gaat goed met branchevereniging Romazo, wat de afkorting is van rolluiken, markiezen en zonweringen. Was de coronapandemie al een stevige omzet-aanjager, nu is het de toenemende aandacht voor energiebesparing waarop Romazo en haar leden gericht inspelen.

Een van die leden is Schmit Zonwering & Rolluiken uit Dronten. Mede-eigenaar Thomas Schmit is tevens bestuurslid van Romazo. Volgens Schmit zullen binnen afzienbare tijd zonweringen ook verplicht worden meegenomen bij woningbouwprojecten, zoals dat nu ook al geldt voor de utiliteitssector. Want zonwering is niet alleen comfortabel, maar ook energiebesparend.

“Zonwering staat ook steeds hoger op de agenda van bouwbedrijven”, benadrukt Thomas Schmit, die samen met zijn broer Marijn het familiebedrijf runt. Hun ouders startten in 1992 met een kleine showroom in het centrum van Dronten, met kantoor en magazijn op een andere locatie. Niet ideaal natuurlijk, dus in 2023 hebben de broers de sprong gewaagd naar een fraai nieuwbouwpand op het industrieterrein Delta, aan de rand van Dronten. Hier zijn showroom, kantoor, opslag en werkplaats efficiënt onder één dak samengebracht.



Al in het ontwerp meenemen
“Nu worden zonwering en rolluiken veelal achteraf bij woningen geïnstalleerd”, vertelt Thomas Schmit. “Daar is een toenemende vraag naar en wij spelen hier met maatwerk adequaat op in. Ook werken we veel samen met bouwbedrijven, zoals HediBouw uit Biddinghuizen. We zitten doorgaans al in een vroeg stadium om tafel om zonwering en rolluiken in een bouw- of verbouwplan mee te nemen. Dat levert een fraaier, maar ook economischer realiseerbaar resultaat op. Sinds 2021 is de nieuwe regelgeving NTA 8800 actief, die een methode omschrijft voor de bepaling van de energieprestatie van gebouwen. Zonwering speelt daarin een heel belangrijke rol. Wij hopen en verwachten dan ook dat normen voor zonwering in de woningbouw snel ingaan, zoals dat nu al geldt voor de utiliteitsbouw.”
 

‹‹ Wil iets lang en probleemloos meegaan, dan moet je met duurzame en kwalitatief goede producten werken ››


Twee seizoenen
“Met onze oplossingen focussen we in feite op twee seizoenen”, legt Marijn Schmit uit. “Het winterseizoen, waarin de verwarming een hoofdrol speelt, en het zomerseizoen, wanneer de airco’s aangaan. In beide seizoenen zorgen respectievelijk rolluiken en zonwering voor een lagere energierekening. In de zomer kun je directe zoninstraling tegengaan, waardoor het interieur minder opwarmt en de airco minder hoeft te werken. In de winter laat je de zonnewarmte overdag juist toe en doe je ’s avonds en ’s nachts de rolluiken naar beneden, waardoor de warmte in huis blijft en de cv minder aanslaat. Eén op de vijf huishoudens heeft inmiddels airco. Als je nachtventilatie toepast in combinatie met zonwering, warmt een woning vijf tot negen graden minder op. Dit scheelt behoorlijk in de energiekosten van airconditioning.”

Automatisering
“Zonwering is het meest effectief als die automatisch wordt geregeld met zon- en temperatuursensoren”, vervolgt Thomas Schmit. “Inmiddels zijn daar slimme systemen voor, met handige apps voor je smartphone. Een andere trend is de opmars van systemen waarbij de elektromotoren op zonne-energie werken. Stroom wordt in die systemen opgeslagen in geïntegreerde accu’s, waardoor het systeem volledig standalone is. Er hoeft dus geen voedingskabel naartoe, terwijl je het systeem bedient via een draadloze afstandsbediening en/of app op je smartphone. Weer een andere trend in onze markt is de wederopstanding van buitenjaloezieën. In het buitenland zie je deze duidelijk meer en ook in ons land begint het nu langzaam door te dringen dat buitenjaloezieën een zeer effectieve manier zijn om zonlicht en zonnewarmte tegen te houden.”


‹‹ Zonwering staat steeds hoger op de agenda van bouwbedrijven ››
 

Duurzaam bedrijf 
De oplossingen van Schmit zorgen niet alleen voor duurzamere en energieefficiëntere woningen, ook bij Schmit zelf staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Het nieuwe pand is bijvoorbeeld gasloos. Op het dak liggen 160 zonnepanelen en er is de wens voor een fors batterijsysteem voor de opslag van elektriciteit. Het complete wagenpark is elektrisch en het bedrijf gaat ook zeer verantwoord om met afvalstromen, waarvoor ook eisen worden gesteld aan de leveranciers. “We proberen het ontstaan van afval zoveel mogelijk te beperken”, zegt Thomas Schmit erover. “Zo werden  plastic verpakkingsmaterialen en kunststof beschermhouders vroeger weggegooid. Daar hebben we een retoursysteem voor opgezet, zodat ze herbruikbaar zijn. Daarnaast hebben we voor karton een recyclingcircuit ontwikkeld, zodat andere bedrijven dit weer kunnen benutten.”

“En als je over duurzaamheid praat, heb je het ook over garantie”, zegt Marijn Schmit tot slot. “We hebben als enige zonweringsbedrijf in Nederland een unieke formule ontwikkeld waarbij we klanten tot dertig jaar garantie kunnen aanbieden op de systemen die wijinstalleren. Onderdeel daarvan zijn ook gekoppelde onderhoudswerkzaamheden, waarbij het accent vooral ligt op preventief onderhoud. Wil iets lang en probleemloos meegaan, dan moet je met duurzame en kwalitatief goede producten werken, die je vervolgens ook heel goed onderhoudt. Daar hebben wij een uniek programma voor ontwikkeld dat zeer goed aanslaat in de markt.”

 

 

Romazo zet zonwering op de kaart bij overheid en onderwijs
“Romazo is dé vereniging van experts in zonwering, rolluiken en systemen voor het buitenleven”, vertelt branchemanager Jeroen de Roos. “Onze ruim 150 leden zijn uitgesproken specialisten die het Romazo Keurmerk mogen voeren, dat staat voor kwaliteit en betrouwbaarheid.”

“We blijven gestaag groeien. Waar we vroeger bedrijven moesten overtuigen om lid te worden, melden ze zich nu spontaan aan vanwege de meerwaarde die onze vereniging biedt. Dit werd ook duidelijk tijdens de drukbezochte Zonwering Expo in Houten. Verschillende bedrijven sloten zich tijdens de beurs direct aan. Op basis van dit succes hebben we voor februari 2026 onze deelname gepland aan de nieuwe editie van deze Expo.”

Lobbytraject
“Samen met fabrikanten en leveranciers zijn we als Romazo een lobbytraject gestart om zonwering prominenter onder de aandacht te brengen bij de rijksoverheid, gemeenten, woningcorporaties en VvE’s”, vervolgt De Roos. “Terwijl er brede subsidieregelingen zijn voor zonnepanelen, warmtepompen en isolatie, blijft zonwering vaak onderbelicht. Vreemd, gezien de bewezen bijdrage van zonwering aan het voorkomen van oververhitting en hittestress in de zomer én de isolerende werking in de winter – zoals Marijn Schmit al uitlegde. Wij hebben een notitie opgesteld die Romazo-leden kunnen gebruiken om met woningcorporaties in gesprek te gaan over het belang van zonwering – ook in het kader van subsidiëring.”

Onderwijs
“Met het oog op de toekomst start er vanaf komend studiejaar een keuzedeel zonweringmonteur op het roc”, aldus De Roos. “In samenwerking met onze leden is lesmateriaal ontwikkeld en een examen opgesteld. Hiermee speelt Romazo in op de vergrijzing binnen de sector en de toenemende vraag naar goed opgeleide vakmensen. In het verlengde hiervan is de jaarlijkse Monteursdag een vaste waarde binnen de vereniging. Deze dag vond dit jaar plaats bij DUS! in Utrecht. Meer dan zeventig monteurs volgden praktische trainingen, waarbij thema’s als ‘Monteur als ambassadeur’ en ‘Levensreddend handelen’ aan bod kwamen. Ook konden ze onder andere het hoogwerker- en VCA-certificaat halen en deelnemen aan productworkshops van onder andere Würth.”

Ook interessant

Adverteren in M+T

Wilt u in contact komen met leden van Metaalunie? Dan is Metaal + Techniek een uitermate geschikt platform.

De totale verspreide oplage van Metaal + Techniek is 12.000. En met een meeleesfactor van 3 is het werkelijke bereik ruim 36.000 professionals.

Meer informatie? 

Elma Media BV
 

Reinier Terpstra
0226 - 331 693
06 - 127 455 45
r.terpstra@elma.nl

 

Jochem Meijer
06 - 412 744 13
j.meijer@elma.nl