Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie

De meerwaarde van branches

Blog
De meerwaarde van branches

Het was een mooie dag, vorige week tijdens de viering van het 30-jarig bestaan van de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) tijdens de Hiswa te Water in Lelystad. Het mooie weer droeg natuurlijk bij aan het feestgevoel, maar vooral deze mijlpaal stemde mij vrolijk. Die markeert namelijk niet alleen de groei en het succes van de branchevereniging, maar benadrukt ook het belang van sterke brancheverenigingen onder de brede paraplu van Koninklijke Metaalunie.

Sinds de oprichting in april 1994 heeft de NJI, ooit begonnen als projectgroep die antwoord moest geven op veranderende wetgeving, zich ontwikkeld tot één van de grotere branchegroepen binnen Metaalunie, met inmiddels 260 leden. Deze leden, die zich bezighouden met de bouw, het onderhoud en de reparatie van pleziervaartuigen en kleine beroepsvaartuigen, profiteren van de branchegerichte ondersteuning die NJI biedt. Van risicobeheer met behulp van modelcontracten en verzekeringen tot arbo-ondersteuning voor een veilige werkomgeving, de NJI speelt een cruciale rol in het ontzorgen van haar leden, zodat zij zich kunnen richten op hun kernactiviteiten.

Ik heb in Lelystad het belang benadrukt van brancheverenigingen zoals de NJI. Een sterke branchevereniging biedt namelijk niet alleen hoogwaardige dienstverlening aan haar leden, maar levert ook essentiële input voor lobbyactiviteiten. Deze input, gekenmerkt door extra verdieping en concrete aanbevelingen, versterkt de positie van Metaalunie bij het behartigen van de belangen van de maakindustrie op nationaal en Europees niveau. 

Een belangrijk thema dat tijdens de jubileumbijeenkomst werd besproken, was het groeiende tekort aan vakmensen. Dit probleem treft niet alleen de jachtbouw, maar de hele technische sector. Vandaar ook dat we eerder dit jaar gestart zijn met onze sectorcampagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’. Hiermee laten we heel Nederland kennis maken met de metaaltechnologiesector. Onze campagne maakt duidelijk dat er een diverse, hoogwaardige en innovatieve mkb-metaaltechnologie in Nederland bestaat. Waarin een goede boterham te verdienen is met leuk, uitdagend en boeiend werk. Werk dat ertoe doet! Uiteindelijk hopen we dat meer waardering en zichtbaarheid van de sector ook gaat leiden tot een grotere instroom. Maar ook de maritieme sector draagt daar een steentje aan bij: met de campagne ‘Kom aan Boord’ worden nieuwe medewerkers en studenten geworven voor de maritieme sector in Friesland. 

Het 30-jarig bestaan van de NJI laat zien dat brancheverenigingen zoals deze van grote waarde zijn voor de MKB-maakindustrie. Ze zorgen voor collectieve kracht, gerichte ondersteuning en een sterkere stem in het politieke krachtenveld. Hierdoor kunnen leden niet alleen beter ondernemen, maar draagt de samenwerking binnen Metaalunie ook bij aan een bloeiende en duurzame sector.

Mark Helder,
Voorzitter Koninklijke Metaalunie

Gerelateerd