In het kort
De afgelopen weken heb ik vele leden bezocht en bijna steevast is de aanwas van personeel een van de eerste thema’s die ondernemers aansnijden. Er is over het algemeen werk genoeg en veel bedrijven zouden nog meer opdrachten kunnen aannemen en uitvoeren als ze meer medewerkers zouden vinden. Meer dan ooit is het dan ook nodig om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Niet alleen om nieuwe mensen te werven, maar ook om bestaande medewerkers te behouden. Hierbij zijn er geen quick fixes. Goed werkgeverschap is iets dat vraagt om een brede en structurele aanpak en gaat veel verder dan goed belonen alleen.
De afgelopen weken heb ik vele leden bezocht en bijna steevast is de aanwas van personeel een van de eerste thema’s die ondernemers aansnijden. Er is over het algemeen werk genoeg en veel bedrijven zouden nog meer opdrachten kunnen aannemen en uitvoeren als ze meer medewerkers zouden vinden. Meer dan ooit is het dan ook nodig om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Niet alleen om nieuwe mensen te werven, maar ook om bestaande medewerkers te behouden. Hierbij zijn er geen quick fixes. Goed werkgeverschap is iets dat vraagt om een brede en structurele aanpak en gaat veel verder dan goed belonen alleen.
Leden van Koninklijke Metaalunie kenmerken zich door oog voor mensen te hebben. Veelal zijn het familiebedrijven, waarbij er een groot besef is dat vakmensen het belangrijkste kapitaal van de organisatie zijn. Er zijn korte lijnen, goede relaties en trouwe medewerkers met hart voor de zaak. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het echter essentieel om na te denken hoe u als ondernemer stappen kunt blijven zetten. Hoe aantrekkelijk is uw bedrijf en waarop is verbetering in uw werkgeverschap mogelijk?
Natuurlijk is de mogelijkheid tot opleiding en ontwikkeling belangrijk. Net als bijvoorbeeld een goed koffiezetapparaat en prettige lunchruimte. Ook het organiseren van een uitje ligt voor de hand. Maar goed werkgeverschap zit ook in veel andere dingen, die u wellicht nog verder kunt ontdekken. Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van verzuim door te investeren in de gezondheid van uw medewerkers. Sommige bedrijven bieden gratis fruit aan op het werk, anderen vergoeden een sportabonnement tot een bepaald bedrag. Ook werkt het goed om medewerkers te betrekken bij de vraagstukken die u als ondernemer heeft. Organiseer eens een bijeenkomst in de kantine waarin u uw mensen meeneemt in het verhaal en resultaten van de organisatie, maar waarin u ook uw dilemma’s deelt. Dit creëert betrokkenheid en geeft mensen de ruimte om mee te denken en verantwoordelijkheid te nemen. Tot slot, ook de manier waarop u als bedrijf naar buiten treedt is van belang. Een moderne en open manier van communiceren naar de buitenwereld levert een gevoel van trots op. Een gevoel dat zich als een olievlek verspreidt en anderen laat zien hoe aantrekkelijk het is bij uw bedrijf te werken. Het ’hier werk ik’ gevoel!
Hoe u het precies doet is aan u. Van belang is dat u actief aan de slag bent om een aantrekkelijke werkgever te blijven. Niet alleen om nieuwe mensen te werven, maar vooral ook om bestaande medewerkers aan u te binden!
Adriaan Vonk, Directeur Dienstverlening en Branches Koninklijke Metaalunie