Bel mij terug

Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) viert dertig jarig bestaan

Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) viert dertig jarig bestaan

In het kort

• NJI ondersteunt bij zaken die niet tot kernactiviteiten behoren
  • Gezamenlijk gedragen basisdienstverlening van hoog niveau
  • Goed voorbeeld van meerwaarde branches

Tijdens een speciale jubileumbijeenkomst op de beurs Hiswa te Water in de Bataviahaven van Lelystad heeft de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI) haar 30-jarig bestaan gevierd. De in april 1994 opgerichte brancheorganisatie ondersteunt Metaalunieleden die zich toeleggen op de nieuwbouw van, het technisch onderhoud/reparatie van en de technische service aan pleziervaartuigen en kleine beroepsvaartuigen, of hieraan toeleveren.

Anno 2024 bestaat NJI 30 jaar en is het met 260 leden uitgegroeid tot de op één na grootste branchegroep binnen Metaalunie. Zij ondersteunt haar leden bij zaken die niet tot hun kernactiviteiten behoren, maar waarmee zij in hun hoedanigheid als jachtwerf, jachtservicebedrijf of toeleverancier aan de jachtbouw wel te maken hebben. Het gaat hierbij in de eerste plaats om de beheersing van de risico’s in de vorm van goede modelcontracten, voorwaarden en verzekeringen. Ook maakt NJI zich sterk voor goede beroepsopleidingen en voldoende instroom. Daarnaast zorgt NJI ook voor arbo-ondersteuning voor een veilige werkomgeving en biedt zij ondersteuning aan de leden op het gebied van productconformiteit, productinnovatie en kwaliteit.

Extra verdieping
Koninklijke Metaalunie-voorzitter Mark Helder benadrukte tijdens de jubileumbijeenkomst in een podiuminterview met NJI-voorzitter Hans Veenswijk het belang van branches binnen Metaalunie: ‘Je staat samen sterker, er is sprake van een basisdienstverlening van hoog niveau die we gezamenlijk dragen. Een branchevereniging zorgt ook voor belangrijke input voor lobby door extra verdieping en concreetheid.’ Ook het tekort aan vakmensen, waar NJI-leden mee te maken hebben, kwam ter sprake. Helder: ‘De tekorten blijven en worden groter. Er moet ook geïnvesteerd worden in het technisch onderwijsniveau, van po tot vo en mbo/hbo. Haal drempels weg, zoals hoge investeringen voor scholen en studenten voor technologische studies.’ En hij gaf de NJI-leden mee: ‘Zet in op modern werkgeverschap en zorg voor een goede branding van je bedrijf. Mensen aantrekken is één ding, behouden is net zo belangrijk.’

Mijnnji.nl
Met oud-MEVAS-directeur en ervaren pleziervaarder Hans Veenswijk als voorzitter aan het roer hebben de afgelopen maanden een aantal lopende projecten geleid tot mooie resultaten, zoals de vernieuwde website jachtbouw.nl en mijnnji.nl. Hiermee kunnen NJI-leden hun voor verkoop bestemde schepen eenvoudig en hoogwaardig online presenteren. Ook is het secretariaat uitgebreid met een coördinator vakopleiding en nautische instroombevordering. Verdere uitbreiding wordt voorzien. ‘De laatste jaren zien we een toenemende behoefte aan ondersteuning en begeleiding op het gebied van duurzaam ondernemen’, zei Veenswijk in Bataviahaven. ‘Ook hierbij geldt: samen sterk. Niet alleen als branchegroep, maar door gebruik te maken van de kennis en de kracht van Koninklijke Metaalunie en het grote, invloedrijke Metaalunie-netwerk heeft het bestuur er alle vertrouwen in dat ook de ondersteuning op dit vlak op een goede manier en tegen zo laag mogelijke kosten voor de leden voor elkaar komt.’