Bel mij terug

Avond van de Maakindustrie in teken van vakmanschap en digitalisering

Avond van de Maakindustrie in teken van vakmanschap en digitalisering

In het kort

Op 29 augustus aanstaande vindt voor de vierde keer in Jaarbeurs Utrecht de Avond van de Maakindustrie plaats. De Avond van de Maakindustrie is hét event voor partners uit de maakindustrie, georganiseerd door de belangrijkste stakeholders in de mkb-maakindustrie, FPT-VIMAG en Koninklijke Metaalunie in samenwerking met Jaarbeurs. Tijdens deze feestavond wordt de innovatiekracht en de diversiteit getoond, samen met de verbondenheid van de verschillende maakbedrijven en sectoren onderling. Innovatieve en flexibele mkb-bedrijven die samen het hart vormen van de maakindustrie in Nederland. Roelof Hemmen, onder meer voormalig presentator van het RTL 4 nieuws is, net als tijdens de vorige editie in 2020, dagvoorzitter.

Uitreiking TechniShow Awards

Tijdens de Avond van de Maakindustrie worden traditiegetrouw de TechniShow Awards uitgereikt. Begin juni nomineerde de vakjury in totaal 13 kandidaten in de categorieën ‘Flexibel Produceren’, ‘Slim Produceren’ en ‘Digitale Fabriek’ voor de TechniShow Innovation Awards 2022. De jury is positief over het niveau van de inzendingen en ziet een verdere evolutie van digitalisering in de maakindustrie.

Digitalisering

Naast de uitreiking van de TechniShow Awards staat de Avond ditmaal in het teken van vakmanschap en digitalisering in de maakindustrie. Slimmer, sneller en flexibel produceren kunnen deels een antwoord zijn op het tekort aan vakmensen, maar is in ieder geval een must voor maakbedrijven om concurrerend te blijven. Sjoerd Hardeman, senior econoom Rabobank, presenteert tijdens de Avond zijn onderzoek ‘Succesvolle digitalisering vraagt om aandacht voor technologie én bedrijfsvoering’. Na zijn presentatie is er een paneldiscussie onder begeleiding van sectormanagers industrie van de Rabobank, Kees de Schipper en Yorick Cramer.

Behoud vakmanschap

Al decennia lang wordt gesproken in de technische sectoren over een tekort aan – en het belang van - goed geschoolde vakmensen. De afgelopen tijd zijn arbeidsmarkt, vakmanschap, onderwijs en aanverwante thema’s steeds vaker een belangrijk onderwerp van gesprek. Emma van Geel, Founder Future of Twente en Business Analyst & Business Developer Sport Innovation bij DEMCON gaat in op dit onderwerp.

Presentatie Benchmark Verspanen 2022
De Benchmark Verspanen 2022 brengt niet alleen de investeringsmotieven van de verspanende bedrijven in beeld. En evenmin alleen het aantal spindeluren in de week. Dit keer gaat de Benchmark Verspanen nadrukkelijk in op de vakman in de verspaning: hoe gaan de maakbedrijven om met millennials en de generatie Z die een andere kijk op work-life balance erop nahouden dat metaalbedrijven gewend zijn? Deze resultaten van de Benchmark Verspanen 2022 worden gepresenteerd door Erik Yperlaan, directeur van OOM. Het onderzoek is gehouden onder kleine en middelgrote verspanende bedrijven en is uitgevoerd door een samenwerking tussen Made in Europe, OOM en Koninklijke Metaalunie.

Meer weten over de vierde Avond van de Maakindustrie? Kijk op www.avondvandemaakindustrie.nl