De campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’ is officieel live. Vanuit Nieuwegein heb ik het startschot gegeven aan de campagne waarmee we heel Nederland kennis laten maken met onze metaaltechnologiesector. Houd vooral je ogen en oren open: je ziet de campagne op digitale schermen, leest erover in de krant, spot hem op social media én hoort op de radio wat wij gezamenlijk betekenen voor de maatschappij, economie en medemens.
En dat is nodig! Eén van de eerste dingen die leden mij vroegen om werk van te maken als kersverse voorzitter, was zichtbaarheid. Onze bedrijven zijn bescheiden en hebben niet elke dag contact met het grote publiek. Anders dan bijvoorbeeld een bakker waar je dagelijks je brood haalt. Als de deuren van de bedrijven open gaan dan is het vaak met ‘wow, ik wist niet dat…’ Maar je hoeft niet per se naar de bedrijven te gaan om hun impact op onze samenleving te zien en te voelen. Denk maar eens aan die metalen trap waar je achteloos elke dag op en af loopt. Of dat fietsnietje waar je elke ochtend je fiets aan vastmaakt. Allemaal producten die er nooit zouden zijn zonder de vernieuwing en het vakmanschap van metaaltechnologie. Vandaar; Metaaltechnologie maakt je wereld!
Met deze campagne laten we de bescheidenheid achter ons en laten we heel Nederland zien waar we voor staan en wat we allemaal betekenen voor de samenleving. Een ode aan al die mooie bedrijven, aan alle vakmensen en de mooie producten die ze maken! Maar om dat mogelijk te blijven maken, hebben we voortdurend nieuwe vakmensen nodig. Ook daarvoor is meer zichtbaarheid en waardering noodzakelijk. Niet alleen van de maatschappij, maar ook van de overheid. De campagne richt zich daarom eerst op alle inwoners van Nederland, maar daarna op ondernemers en medewerkers in de sector. Omdat ook zij die trots moeten uitdragen. Trots die moet landen bij potentiële medewerkers, ouders en leerkrachten. Maar ook in de politiek en bij overheden. Want om impact te maken, moeten we eerst gezien worden, zo simpel is het.
Doe ook mee!
Het leuke aan de campagne is, dat iedereen mee kan doen. Door gebruik te maken van de hashtag #metaaltechnologiemaaktjewereld of met de speciaal voor de campagne gemaakte middelen. Meer weten? Kijk dan op www.metaaltechnologie.nl.
Mark Helder
Voorzitter Koninklijke Metaalunie