Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Uit het archief | 01 mei 2023

VIERDE GENERATIE AAN HET ROER

Het jaar? 1899. Het is ook het jaar dat bekend wordt gemaakt dat de aan de Deilsedijk in Deil gevestigde smederij van G.J. Keij per 1 januari 1900 overgenomen gaat worden door Jan Hendrik Cornelis Werner. Het is het begin van smederij J.H.C. Werner.

In het jaar waar we nu naar terugkijken, richtten Louis Renault en zijn broers de autofabriek Renault op, enkele maanden later gevolgd door de oprichting van Fiat. Guglielmo Marconi brengt een draadloze verbinding tussen Engeland en Frankrijk tot stand en in Spanje wordt voetbalclub FC Barcelona opgericht. Het jaar? 1899. Het is ook het jaar dat bekend wordt gemaakt dat de aan de Deilsedijk in Deil gevestigde smederij van G.J. Keij per 1 januari 1900 overgenomen gaat worden door Jan Hendrik Cornelis Werner. Het is het begin van smederij J.H.C. Werner. Daar maakt hij, naast allerlei ander smeedwerk, ook tot circa 1925 krulschaatsen, meestal op bestelling van dorpsgenoten. Werner was eerder smidsknecht in Buren (1894) en kwam in april 1895 naar Deil om te werken bij eerdergenoemde Keij.

Zijn zoon Aart neemt de smederij over in 1938 en is daarnaast, samen met zijn vrouw, ook een winkel gestart in huishoudelijke artikelen, kachels, speelgoed en elektra. Het werd ook het begin van de Firma J.H.C. Werner & Zn. Omdat het zo’n gewoonte is onder klanten om ‘de fi rma Werner’ te bellen staat dit nog steeds in de handelsnaam.

Tankbouw
Het beslaan van paarden maakte steeds meer plaats voor andere smidswerkzaamheden. De letters van de dorpsschool, hekken in een stal en filterbakken bijvoorbeeld. De tankbouw is begonnen toen twee oud klasgenoten van Aart omstreeks 1950 een ver™fabriekje begonnen in Deil. Ze hadden stalen tanks nodig en kwamen uit bij Werner, de smid van het dorp. Voor die tijd kwam al een fruitbedrijf uit Tricht bij Werner uit om fi lterbakken te maken, weer een ander bedrijf om geluiddempers te maken, de Kerk voor de kachel. Omstreeks 1950 kwam daar dus tankbouw bij en is dat nooit meer weggegaan. En zo groeide het bedrijf van ambachtelijke dorpssmid uit tot tank- en apparatenbouwer. In Deil is de smederij in 1956, 1973 en 1978 uitgebreid. Hans Werner nam het familiebedrijf in 1976 over en daarmee werd afscheid genomen van het smeden (en de winkel) om volledig  met tank- en apparatenbouw en  complete fabrieksinstallaties in de verf- en inktindustrie bezig te kunnen zijn. Deze installaties bevatten onder andere tanks, dissolvers, roerwerken, leidingwerk, bordessen, pompparken, trappen etc.

Verhuizing
Door verdere groei verhuisde het bedrijf in 1987 naar de huidige locatie; de Bosmanskamp in Geldermalsen. Hier werkt het met een modern en uitgebreid machinepark. Zo kunnen bijvoorbeeld zelf vlakke bodems voor tanks worden gebördeld. De overgang van verf op terpentinebasis naar watergedragen verf zorgde ervoor dat vrijwel alle klanten naast stalen tanks ook roestvast stalen tanks moesten hebben. Om staal en roestvast staal gescheiden te kunnen verwerken, werd in 1992 een nieuwe hal tegen de bestaande hal aan gebouwd. Inmiddels is de kans groot dat de latex op een muur, verf op een kozijn of de lak op een auto in een tank van het bedrijf is gemaakt. Het jarenlang werken bij vele kleine en grote verf-, inkt- en lakfabrieken hee£t het tot een gevestigde naam gemaakt. Dat tanks die het bedrijf in de jaren ‘60 en ‘70 maakte, nu nog steeds in gebruik zijn, is het grootste compliment! Hiermee is het bedrijf tegelijkertijd al heel lang duurzaam bezig en maatschappelijk verantwoord ondernemend.
Walswerk
Tankbouw is nog steeds een belangrijke pijler van Fa. J.H.C. Werner & Zn B.V. Daarnaast kan het de machines inzetten voor derden. Specialisatie is walsen. Klanten in bijvoorbeeld de voedingsmiddelenindustrie weten het bedrijf te vinden om bodydelen van blancheurs of kanaalstukken van leidingen te walsen. Recent nog is er voor een klant een complete rvs-glijbaan gewalst. ‘Bij ons tre£t de klant geen rechte uiteinden aan en dat zorgt ervoor dat  bedrijven in een straal van 50 km naar ons komen', vertelt huidige directeur Erik Werner. ‘Ook maken we veel hal™fabricaten voor derden bestaande uit knip-, zet- en laswerk in zowel staal, rvs of sendzimir verzinkte plaat.’ Erik is inmiddels de vierde generatie die aan het roer staat. Hij is vanaf kinds af aan in de werkplaats te vinden om de mannen ko™fie te brengen. Sinds 2001 is hij fulltime werkzaam in het familiebedrijf waar kwaliteit het belangrijkste  herkenningspunt is naast persoonlijk contact en advies.

 

Ook interessant