Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Reportage | 01 apr 2023

VECHTBRUG BIJ BREUKELEN NA 70 JAAR VERVANGEN

De oude Vechtbrug bij Breukelen dateerde van vlak na de tweede wereldoorlog. De fundering was slecht en de brug werd geplaagd door technische storingen.

De oude Vechtbrug bij Breukelen dateerde van vlak na de tweede wereldoorlog. De fundering was slecht en de brug werd geplaagd door technische storingen. Dankzij hechte samenwerking tussen de gemeente Stichtse Vecht, Historische Kring Breukelen, omwonenden en Aannemersbedrijf Damsteegt uit Meerkerk zijn de brug, de fundering, de elektromechanische aandrijving en de besturing compleet vernieuwd. Daarbij is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van standaard elementen.

‘De brug grenst aan monumentale woningen aan de Brugstraat en ligt recht tegenover de Ridderhofstad Gunterstein. Tijdens de ontwerpfase, maar ook tijdens de uitvoering moest er dus rekening worden gehouden met uiteenlopende factoren’, benadrukt Ger-Jan Marsiljé, omgevingsmanager bij gemeente Stichtse Vecht. ‘Met trillingen bijvoorbeeld en hoe de krachtenverdeling zou zijn wanneer er zware voertuigen over de brug rijden. Ook omwonenden maakten zich daar zorgen over en vandaar dat een goede communicatie met de omgeving tijdens dit project centraal stond. Dit overigens niet alleen over de constructieve aspecten, maar ook over de vormgeving van de brug en de kleurstelling.’

Drie maanden
‘Daarnaast was het belangrijk om de overlast tijdens de uitvoering tot een minimum te beperken’, vervolgt Marsiljé. ‘Dit onder meer door goed te plannen en snel en efficiënt te werken. Om de overlast vanwege het tijdelijk wegvallen van deze veelgebruikte brugverbinding te beperken is even verderop een tijdelijke brug gerealiseerd. Deze was bestemd voor voetgangers en fietsers, maar bij calamiteiten konden er ook hulpdiensten overheen, wat ook inderdaad nodig was. Dankzij een zorgvuldige voorbereiding en een intensief contact met zowel alle leden van het bouwteam als de omgeving, is het hele project op locatie in amper drie maanden gerealiseerd. En dat is zeker iets om trots op te zijn.’

Seriematig werken
Hans de Wit, bedrijfsleider bij Aannemersbedrijf Damsteegt, noemde tijdens bijeenkomsten van De Bouwcampus (zie kader) de nieuwe Vechtbrug bij Breukelen geregeld als voorbeeld. ‘Tijdens de bijeenkomsten van De Bouwcampus staat onder meer een seriematige aanpak van (bewegende) infrastructurele projecten centraal’, vertelt Hans de Wit. ‘In De Bouwcampus pleiten betrokken overheden, civiele bouwers, ingenieursbureaus en uitvoerenden voor meer samenwerking bij vervanging en renovatie in de infrastructurele keten. Wanneer we kijken naar beweegbare bruggen, waarvan ons land er meer dan 1.500 telt, dan valt op dat de kennis hiervan in de praktijk beperkt is. Dat creëert een probleem omdat er de komende jaren veel van deze bruggen vernieuwd moeten worden. Seriematig werken is in dit kader belangrijk, want dit kan renovatieprocessen versnellen en kosten besparen. Bij het ontwerpen van de nieuwe Vechtbrug bij Breukelen hebben we zoveel mogelijk gebruikgemaakt van standaard componenten als lagers en verbindingen. De stalen constructiedelen zijn lasergesneden en als prefab elementen aangeleverd. Ook de aandrijving met elektromotoren en een PLC- besturing is grotendeels standaard. In feite zou je deze brug dus zo ergens anders neer kunnen zetten.’

 

 

Ridderhofstad Gunterstein
Tegenover de brug ligt Kasteel Gunterstein dat in 1539 werd erkend als Ridderhofstad en als historisch landgoed ruim 120 hectare omvat. Tijdens de bouw van de nieuwe brug fungeerde de oever van Gunterstein als depot voor de aannemer. Omdat het bij de aanleg van funderingen voor bruggen in een plassenrijk gebied gebruikelijk is om flink te heien, was de omgeving bang dat door trillingen schade aan monumentale gebouwen zou ontstaan. ‘Daar hebben we uiteraard zeer bewust rekening mee gehouden’, zegt De Wit hierover. ‘Met trillingmeters in de kelder van Gunterstein, maar ook in het brugwachtershuis en in monumentenpanden aan de Brugstraat is nauwkeurig bewaakt dat de werkzaamheden geen gevaar voor de bebouwing zouden opleveren. Voorts hebben we expliciet gekozen voor het gebruik van schroefpalen bij het maken van de nieuwe funderingen. Deze kun je trillingvrij inbrengen en vervolgens giet je ze vol met beton waardoor ze rotsvast op de onderliggende bodemlagen zijn verankerd. Daarnaast hebben we ook de constructie van de brug dusdanig uitgevoerd dat de ontstane krachten door het eroverheen rijdende verkeer worden weggeleid naar de noordelijke funderingen die op tot 16 meter lange schroef-injectiepalen staan. Dit wegleiden van de belasting geschiedt door middel van scharnierende trekstangen in de stalen opbouw van de brug. Deze trekstangen komen strak te staan bij belasting van de brug en zorgen ervoor dat er geen krachten richting het dorp worden geïntroduceerd.’

Perfecte samenwerking
Bertien Quarles van Ufford, bewoonster van Ridderhofstad Gunterstein en betrokken bij de Historische Kring Breukelen en erg te spreken over het verloop van dit project. ‘Het is uitgevoerd met respect voor de historische uitstraling van de brug, waarover met de aannemer en de gemeente interessante discussies zijn gevoerd’, vertelt ze. ‘Uit de archieven bleek dat de brug uit 1901, die voor de vorige brug op deze plek stond, donkergrijs was. Ga je terug naar dat stukje historie, of kies je voor dezelfde uitstraling als de met hout omklede en wit geschilderde na-oorlogse brug? Dit laatste is het geworden. Om te besparen op toekomstig onderhoud is de nieuwe brug echter niet meer met hout omtimmerd, maar geheel van staal, waarbij de vormgeving en de decoratieve openingen in de profielen zoveel mogelijk aansluiten op de vormgeving van de vorige bruggen. Historisch verantwoord dus. Tijdens de bouw was er ook constant overleg met het bouwteam dat zeer zorgvuldig met de omgeving is omgesprongen. Er zijn tijdens de werkzaamheden geen ontoelaatbare trillingen gemeten en ook nu de brug weer in vol bedrijf is, is er geen sprake van geluid- en/of trilling overlast. Iedereen is dan ook zeer tevreden met het eindresultaat.’

 


WWW.BOUWCAMPUS.NL

Koninklijke Metaalunie is betrokken bij De Bouwcampus en biedt haar leden daarmee toegang tot de ontwikkeling van seriematig werken in de infrastructuur. Hiermee wordt het geluid van de toeleverende sector verwoord en zorgt Metaalunie er ook voor dat ondernemers in een zeer vroeg stadium actief kunnen meedenken en deelnemen aan werkgroepen in de open leeromgeving. Dit met als doel om de hele keten te veranderen. Wilt u deelnemen aan een van de werkgroepen binnen de open leeromgeving, heeht u vragen, wilt uzelf een praktijkervaring inbrengen voor het dashboard of wil je uitgenodigd worden voor de verschillende themasessies? Neem dan contact op via info@debouwcampus.nl.

Ook interessant