Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Overige artikelen | 24 nov 2025

SAMEN BOUWEN AAN CARWASH-INNOVATIE

Constructie- en machinebouwbedrijf PEDA uit Schaijk en ANAC Carwash werken sinds enkele jaren nauw samen. Lex Peters van ANAC Carwash bedenkt samen met Joep Daanen van PEDA nieuwe technische oplossingen voor zijn bedrijf. Het eerste gezamenlijke project was de interieurcarrousel, inmiddels gevolgd door een vernieuwde interieurbaan. Peters: “Als we een probleem hebben, zoeken we niet eerst naar het contract, maar lossen we het op.”

Constructie- en machinebouwbedrijf PEDA uit Schaijk en ANAC Carwash werken sinds enkele jaren nauw samen. Lex Peters van ANAC Carwash bedenkt samen met Joep Daanen van PEDA nieuwe technische oplossingen voor zijn bedrijf. Het eerste gezamenlijke project was de interieurcarrousel, inmiddels gevolgd door een vernieuwde interieurbaan. Peters: “Als we een probleem hebben, zoeken we niet eerst naar het contract, maar lossen we het op.”

De samenwerking ontstond toen Peters bij een familielid een geiten-melkcarrousel in bedrijf zag. “Het bracht mij op het idee om een carrousel te maken waarop klanten hun auto op- en afrijden om het interieur te laten schoonmaken.” PEDA bleek de bouwer van dit soort draaimelkstallen, waarbij de dieren zelf instappen en uitstappen. PEDA is een constructie- en machinebouwbedrijf uit Schaijk dat zich richt op maatwerkoplossingen in staal en rvs.

‹‹ Wat helpt om gedoe te voorkomen, is zorgen dat je duidelijke afspraken maakt ››

Familiebedrijf met ambitie
ANAC Carwash is een familiebedrijf dat teruggaat tot 1940, toen oprichter Antoon Peters naast zijn boerenbedrijf een tankstation begon. Zijn zonen breidden dit in de jaren tachtig uit met wasboxen, een servicestation en een autowasstraat. ANAC Carwash groeide uit tot een keten in Nederland en België. Een van de diensten is het schoonmaken van interieurs. Dat gebeurt op een lineaire baan, maar die voldeed niet voldoende: het systeem kende veel storingen en had een beperkte levensduur.

Het ontwikkelen van de interieurcarrousel die Peters had bedacht, verliep soepel. Peters: “Dat je alles tegenwoordig in 3D kunt visualiseren helpt enorm.” Daanen: “Dankzij het 3D-tekenpakket kun je bij de ontwikkeling een hoop problemen voorkomen.” Inmiddels draaien er twee carrousels in bij ANAC Carwash in Arnhem en Den Bosch. De innovatieve oplossing werd door de branche bekroond met de Carwash innovatie award.

Voor de eeuwigheid
Peters is samen met Daanen op bezoek bij de ANAC Carwash-vestiging in Breda waar een nieuwe interieurbaan wordt aangelegd. Peters: “Wij bouwen graag voor ‘de eeuwigheid’. Dat betekent dat de initiële investering hoger is, omdat je overdimensioneert, maar uiteindelijk ben je goedkoper uit.” Hij wijst op de gesloopte lineaire interieurbaan die naast het pand ligt: “We hadden last van roest dat tussen de tandwielen viel. Dat leidde tot storingen, stilstaand personeel en gefrustreerde klanten. Dat wil je natuurlijk niet. Het moet gewoon draaien.” Omdat wat in de markt te koop is niet voldoet aan de eisen van ANAC Carwash, ontwikkelden Peters en Daanen ook een nieuwe lineaire interieurbaan. Die heeft een stalen frame met daarin een betonnen vloer van zestien centimeter dik. “Dat is veel steviger, slijt niet en er valt geen troep doorheen. Wij ‘verkopen’ schone auto’s, dus moeten we zelf ook schoon zijn.” De kunststof band die de auto’s over het frame trekt, spoelt zichzelf en is makkelijker te onderhouden. “We betrokken Ammeraal Beltech, de maker van de band, in ons ontwikkelproces om dit te realiseren.”
 



Nuchter en praktisch
Volgens beide heren zit de basis van de succesvolle samenwerking in de wederzijdse nuchterheid. “Je begint in je verzinsels nuchter, om te voorkomen dat je luchtschepen bouwt”, zegt Daanen. Peters: “Je raakt met elkaar in gesprek en je vindt elkaar, of niet. Ik ben techneut en we begrijpen elkaar. Het voelde vanaf het begin goed. Ik weet wat ik wil en Joep weet wat hij kan maken.”

Het helpt ook dat ze allebei een agrarische achtergrond hebben, denkt Peters: “Bij een boer draait het om leven of dood, voor zijn plantjes of dieren. Zijn systemen moeten het dus altijd doen. Bij ons is dat niet anders.” Daanen: “Zo denk ik er ook over; het moet altijd werken. We gaan aan de slag, maar wel ‘met verstand en overleg’ en geven dan vol gas.”

Patent
De samenwerking kenmerkt zich door een open relatie. Peters: “We hebben geen gezagsverhouding. We hebben wel een deal; het patent van de carrousel ligt bij ons.” Daanen: “Wat helpt om gedoe te voorkomen, is zorgen dat je duidelijke afspraken maakt. Daarvoor moet je het vooraf goed bedenken, visualiseren en bespreken. Bij PEDA vinden we het leuk om ideeën om te zetten naar maakbare dingen. Dat is waarom we voornamelijk maatwerk maken. We ontwikkelen nu samen met ANAC Carwash een autotransportsysteem voor in een wasstraat. Dat gaan we volledig in rvs uitvoeren, om roestvorming te voorkomen.” Peters: “Ja, dat is duurder, maar dat verdien je terug.”

De samenwerking gaat verder dan techniek. Peters: “We zijn samen op zakenreis geweest naar Canada en Amerika om te kijken wat er allemaal in de markt is.” Daanen: “We willen het wiel ook niet twee keer uitvinden.” Peters: “Het mooie is ook: tijdens het reizen kom je in een ontspannen staat. Dan ontstaan de beste ideeën, of werk je bestaande plannen verder uit. Dat werkt veel beter dan met tig man op kantoor.”

Adverteren in M+T

Wilt u in contact komen met leden van Metaalunie? Dan is Metaal + Techniek een uitermate geschikt platform.

De totale verspreide oplage van Metaal + Techniek is 12.000. En met een meeleesfactor van 3 is het werkelijke bereik ruim 36.000 professionals.

Meer informatie? 

Elma Media BV
 

Reinier Terpstra
0226 - 331 693
06 - 127 455 45
r.terpstra@elma.nl

 

Jochem Meijer
06 - 412 744 13
j.meijer@elma.nl