Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Hoe doe je dit eigenlijk | 08 okt 2024

MAAK HET VANDAAG AF JE WEET NOOIT WAT ER MORGEN KOMT

Reparaties uitvoeren is de corebusiness van Jense Machine Service. Naast kennis van zaken hebben, moet je altijd klaarstaan voor je klanten.

Jense Machine Service is gespecialiseerd in het repareren van machineonderdelen. Dat doet het bedrijf uit Heinenoord vooral voor opdrachtgevers uit de petrochemische industrie, de machine- en apparatenbouw en de scheepvaart. ‘Kan niet, of nee zeggen, doen we niet. We gaan gewoon aan de slag.’

Jan Jense (71) runt het bedrijf samen met zijn vrouw Annelies (69). Hij onderhoudt het klantencontact, maakt de offertes en staat achter de machines. Zij houdt zich voornamelijk bezig met de administratie en een deel van de werkvoorbereiding.

Geen acquisitie
Jense begon 45 jaar geleden met een oude draaibank. ‘Overdag een baan en ‘s avonds een beetje pionieren voor een bedrijf hier in de buurt.’ Na een jaar nam hij een medewerker in dienst. Vooral door mond-tot- mondreclame groeide het bedrijf. Toen in de jaren ‘90 veel seriewerk naar Polen verdween, richtte Jense zich op het reparatiewerk.

‹‹ Omdat we hier alleen reparatiewerk doen, is het robotiseren van werkzaamheden onmogelijk ››

 

‘Mensen voor wie ik werkte, verkasten naar andere werkgevers en ze bleven mij bellen. Op die manier groeide de klantenkring als vanzelf. Aan acquisitie doen we niet.’ Aangepaste machines Jense Machine Service beschikt over een uitgebreid machinepark waarmee ze kunnen draaien, frezen, kotteren, carrouseldraaien, boren, lassen, slijpen, zagen en meten. Van de belangrijkste machines staan er meerdere, zodat er bij een nieuwe klus niet gewacht hoeft te worden tot er een machine vrij is. Alle CNC-machines hebben dezelfde besturing wat het werken vergemakkelijkt. Sommige machines zijn aangepast aan de praktijk van het reparatiewerk. Jense wijst op een draaibank: ‘Nieuw gekocht en direct aangepast door de pinool van het center te verlengen. Dat zorgt voor een betere geleiding van het werkstuk en dus voor een betere stabiliteit.’ Andere machines zijn zo aangepast dat er grote(re) werkstukken op kunnen. Jense, staand naast de kotterbank: ‘Hierop hebben we onlangs flenzen van 1.300 mm gehad. Dan ben je vier uur bezig om de bank in te stellen en een uurtje om twee gaten te boren, onder hoeken van 40 en 7 graden. Dat soort dingen doen we hier.’

 

 

Flexibeler
Jense Machine Service is niet (ISO) gecertificeerd en dat heeft een reden, legt Jense uit. ‘Het is duur en je moet het bijhouden. Maar het belangrijkste is dat we zonder certificering veel flexibeler zijn in ons doen en laten. Ik neem gerust een spoedopdracht aan, terwijl de klant de maten nog niet heeft of hij eerst intern een meerdaags goedkeuringsproces moet doorlopen. Tegen die tijd is het werk meestal al klaar. Ik doe het voor die monteur of operator die met een probleem zit, niet voor degene op kantoor.’

Artiesten
‘“Kan niet” of “nee” zeggen, doen we niet. We gaan gewoon aan de slag.’ Vakmanschap is één van de pijlers onder het succes, zegt het echtpaar. ‘We hebben goede medewerkers, echte vaklui. Het zijn goed afgerichte artiesten’, zegt Jense lachend. Goede vakmensen vinden, is wel een pijnpunt, geeft hij aan. ‘We hadden acht man op de vloer, maar door natuurlijk verloop zijn dat er nu nog vier, inclusief mijzelf. Dat mogen er best meer worden. We zoeken geen knoppendrukkers, maar vaklui. Dat maakt het misschien lastiger. Je kunt namelijk wel van conventioneel naar gestuurd groeien, maar niet andersom. Omdat we hier alleen reparatiewerk doen, is het robotiseren van werkzaamheden onmogelijk. Het is allemaal stukswerk.’

Flinke voorraad
Andere pijlers zijn het al genoemde uitgebreide machinepark en een enorme hoeveelheid uiteenlopende gereedschappen. Jense: ‘Ik heb bijvoorbeeld zoveel beitels, dat is enorm. En bijna alles dubbel.’ Ook beschikt Jense over een flinke voorraad aan uiteenlopende materialen. ‘Als er een spoedklus komt, hebben wij het benodigde materiaal meestal in huis. We hoeven niet te wachten op een levering van een leverancier.’

 

 

Opvoeden
“Als ze roepen, moet je er zijn”, was altijd een van de uitgangspunten van Jan. ‘Ik ben wel eens van vakantie teruggekomen, of bij een Metaalunie-vergadering weggelopen om een klus te klaren.’ In de avonduren of op zaterdagen doorwerken was nooit een probleem voor Jense. Hij is de laatste tijd wel bezig om zijn klanten op te voeden, vertelt zijn vrouw. ‘Dat het niet echt normaal is dat iets dezelfde of de volgende dag klaar is.’ Jense’s credo “maak het vandaag af, je weet nooit wat er morgen komt” is wellicht niet helemaal meer van deze tijd, geeft hij zelf toe. ‘De wereld verandert. De jongere generatie kijkt anders naar werk dan wij.’
 
Annelies Jense: ‘Sommige klanten beginnen zenuwachtig te worden nu het moment nadert dat Jan stopt. Er zijn wel andere reparatiebedrijven, maar een wachttijd van weken is daar geen uitzondering.’ Het echtpaar zoekt iemand die het bedrijf wil overnemen. ‘Iemand die er langzaam in wil groeien, zodat het bedrijf blijft bestaan. Ik vind het nog heel leuk en blijf nog wel even’, aldus Jan Jense.

Ook interessant

Adverteren in M+T

Wilt u in contact komen met leden van Metaalunie? Dan is Metaal + Techniek een uitermate geschikt platform.

De totale verspreide oplage van Metaal + Techniek is 12.000. En met een meeleesfactor van 3 is het werkelijke bereik ruim 36.000 professionals.

Meer informatie? 

Elma Media BV
 

Reinier Terpstra
0226 - 331 693
06 - 127 455 45
r.terpstra@elma.nl

 

Jochem Meijer
06 - 412 744 13
j.meijer@elma.nl