De MKB-maakindustrie kent een lange en rijke geschiedenis van vakmanschap en innovatie. Er is generaties lang hard gewerkt om een solide basis te leggen voor de positie waarin de sector zich vandaag bevindt. Maar tijden veranderen: nieuwe technologieën, strengere eisen van klanten, beperkte beschikbaarheid van personeel en de toenemende globalisering zorgen ervoor dat de lat steeds hoger komt te liggen. Hoe zorgt u ervoor dat u relevant blijft? Succesvolle bedrijven onderscheiden zich niet alleen op techniek, maar ook door een focus op goed management, leiderschap en procesinnovatie. Succesvolle bedrijven zijn productieve bedrijven!
Cruciale vraag
Tegen deze achtergrond is het belangrijk om een cruciale vraag te stellen: hoe staat het er nu echt voor met de productiviteit binnen uw bedrijf? Helaas blijkt uit recent onderzoek van TNO dat percepties vaak ver afstaan van de realiteit. Werkgevers denken veel productiever te zijn dan ze werkelijk zijn. Dat werd laatst nog benadrukt door een top 10-lijstje van “beste metaalbedrijven”, samengesteld door een goed bureau met kennis van zaken. Wat opviel? Nader onderzoek liet zien dat vijf van deze top 10-bedrijven de afgelopen jaren een daling in productiviteit hadden. Acht ervan behoren niet eens tot de koplopers op het gebied van productiviteit in de sector. Dit roept een belangrijke vraag op: hoe goed is ons begrip van productiviteit eigenlijk? Want als we niet weten wat het is, hoe kunnen we het dan verbeteren? En daarmee laat ook u mogelijk een enorme kans liggen.
Meten is weten
Waar begint u dan? Het antwoord ligt in het meten van de juiste cijfers. Om te beginnen wat de brutomarge per gewerkt uur of fte is. Dit kunt u per boekjaar meten en op die manier kunt u ontdekken hoe productief uw bedrijf is door de jaren heen. Er bestaan ook de nodige misvattingen over de stappen die u kunt nemen om productiviteit positief te beïnvloeden. Koplopers op het gebied van productiviteit kunnen beter omgaan met grote verstoringen in de markt (denk aan COVID-19), zijn innovatiever, internationaliseren meer en digitaliseren meer en sneller. De verleiding is dan ook groot om als bedrijf meteen met dit soort zaken aan de gang te gaan. Maar koplopers halen hun vermogen om dit succesvol te doen, uit hun organisatie. Zij hebben de manier waarop zij werk organiseren en met mensen omgaan, heel goed op orde. Hun initiatieven verzanden niet steeds in de “waan van de dag”. Hoe is dat bij u?
Ik daag u uit om een stap terug te doen en uw productiviteit onder de loep te nemen. Hoe goed doet uw bedrijf het nu echt? Hoe verhoudt u zich tot andere metaalbedrijven in uw categorie? Doe de gratis check en ontdek waar u staat – en belangrijker nog, waar u naartoe kunt groeien. Een scherpe analyse is altijd de basis voor een succesvolle toekomst.
IR. PIETER PEELEN,
PRODUCTIVITEITSEXPERT,
AUTEUR EN AANVOERDER
VAN BETER IS MEER