Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Hoe doe je dit eigenlijk | 01 okt 2023

ELEKTRIFICATIE OP DE BOUW

Elinmo bouwt hybride graaf- en sloopmachines met snel en eenvoudig verwisselbare accu’s zodat overal non-stop kan worden doorgewerkt.

Enige jaren terug introduceerde Elinmo uit Boven-Leeuwen hybride graaf- en sloopmachines. Maar de stroomkabel bleef een beperking. Uiteindelijk vond men het ‘ei van Columbus’ waardoor volledig elektrisch aangedreven machines mogelijk werden zonder in te boeten op inzetbaarheid. Het geheim zit hem in snel en eenvoudig verwisselbare accu’s, zodat overal non-stop kan worden doorgewerkt.

Hybride ‘We zijn in 2008 gestart in de land- bouwmechanisatie’, vertelt directeur/eigenaar Bart Streef. ‘We groeiden snel en bekende machinemerken vroegen ons spontaan om dealer te worden. Zo kwamen we in de sector van bouwmachines terecht. Mede door de steeds hogere arbo-eisen zagen we vooral in die sector al snel kansen voor hybride machines. Dus met een dieselmotor en een elektrische aandrijving. Op locatie sluit je deze met een kabel aan op het 400 V net van de bouwplaats, zodat je vanaf dat moment zero emissie hebt en ook binnen kunt werken.’

Uitdaging
‘We wilden echter een volledig elektrische machine bouwen en hebben ons daarbij in eerste instantie toegelegd op de kleinste machines’, zegt Streef. ‘Dan heb ik het over mini-graafmachines met een (instelbare) breedte, waardoor deze ook door een deur kunnen en met een reikwijdte tot 4 meter hoog zodat je hier ook plafonds mee kunt slopen. Wij halen van bestaande machines de dieselmotor eruit en vervangen die door een accupakket en een elektromotor. Uiteraard zijn er ook andere vol-elektrische machines op de markt, maar met geen van die machines kun je een dag achtereen werken. Die moeten tussentijds, net als een elektrische auto, aan de lader en dat kost gewoon te veel effectieve werktijd.
 

<< Met verwisselbare accu
de hele dag werken >>


Je wilt met zo’n machine de hele dag door kunnen werken en dat was onze voornaamste uitdaging bij de ontwikkeling van een nieuw concept gebaseerd op een systeem met verwisselbare accu’s. Ook wilden we dat je deze op elke locatie via een normaal 220 V stopcontact kon opladen. Dan hoeht de machine immers niet aan het eind van de dag op een oplegger mee terug naar het bedrijf om aan een laadpaal te hangen. Dat verplaatsen doe je trouwens meestal met een vracht/bestelwagen met dieselmotor, waarmee je een groot deel van de milieuvoordelen van een elektrische machine weer om zeep helpt.’

Universeel systeem
Het idee van snel en eenvoudig te wisselen accu’s is op zich al briljant, maar ook heeht Elinmo hiervoor een universeel 10 kWh Lithium-Ion accusysteem met 1.000 cellen ontwikkeld dat in al hun graafmachines toegepast kan worden. Als aannemer kun je slim omgaan met je accumanagement door op de bouwplaats bijvoorbeeld altijd een of twee reserve accu’s aan de lader te hebben hangen en deze uit te wisselen met een lege accu die dan weer aan de lader gaat. Zo kun je met verschillende machines continu werken.

Wisselsysteem
‘Uiteraard vereist elektrisch werken een iets andere insteek dan wanneer je met diesel aangedreven machines werkt’, benadrukt Streef. ‘Maar dankzij ons wisselsysteem zet je er in de tijd dat het kost om diesel bij te tanken, net zo snel een volle accu in. Tijdens koffie- en lunchpauzes sluit je de machine bovendien aan op 220 V zodat de accu tussentijds bijlaadt. Dit kan, omdat je overdag werkt, overigens ook met zonnepanelen gebeuren.

Dit wisselsysteem legt dus niet alleen de basis voor optimaal duurzame en milieuvriendelijke oplossingen, maar levert ook een belangrijke bijdrage aan wettelijke ontwikkelingen. Op bouwplaatsen moeten handgereedschappen en aggregaten al vanaf 2028 emissievrij zijn en dit zal in de nabije toekomst zeker ook voor grotere machines gaan gelden. We hebben nu drie mini-graver uitvoeringen met hetzelfde accusysteem en een eigen gewicht van respectievelijk 0,8 ton, 1,2 en 1,7 ton. Een vierde model (2,6 ton) is in ontwikkeling. Belangrijk tot slot is dat de initiële investering van onze machines maar zo’n 8 procent hoger is dan van vergelijkbare dieselmachines, terwijl de operationele kosten lager zijn. Elektrische machines zijn nagenoeg onderhoudsvrij. Bedenk ook dat dieselolie behoorlijk duur is geworden, terwijl het opladen van onze machines in verhouding veel goedkoper is en via zonnepanelen zelfs bijna gratis!’

Ook interessant