De herverkiezing van Donald Trump als president van de Verenigde Staten zal zonder twijfel invloed hebben op de wereldwijde handelsverhoudingen en daarmee ook op de MKB-maakbedrijven in Nederland. Metaalunie zet zich sterk in voor de exportmogelijkheden van haar leden, en de Amerikaanse markt wordt daar ook in meegenomen. De VS is namelijk, na Europa, de grootste exportbestemming voor Nederlandse producten, wat onze afhankelijkheid van een stabiele en toegankelijke Amerikaanse markt benadrukt. Trump's terugkeer naar het Witte Huis brengt naast onzekerheden ook kansen.
Protectionisme
De verwachting is dat Trump een meer protectionistisch beleid zal voeren, vergelijkbaar met zijn vorige termijn. Het verschil met de komende termijn is dat Trump dit keer duidelijk beter is voorbereid. Dit betekent dat de toegang tot de Amerikaanse markt mogelijk moeilijker wordt, met hogere invoertarieven en minder vrijhandel. Nederlandse maakbedrijven kunnen te maken krijgen met hogere kosten en complexere exportvoorwaarden. Denk bijvoorbeeld aan de universele importtarieven van 10 tot 20 % die Trump heeft voorgesteld. Deze tarieven zouden vooral Europese bedrijven hard kunnen raken en de handelsrelatie tussen de EU en de VS verder kunnen verslechteren.
Ook kansen
Toch biedt het beleid van Trump ook kansen voor Nederlandse bedrijven met Amerikaanse vestigingen of samenwerkingen. Trump is namelijk vastbesloten om de binnenlandse industrie te stimuleren, met belastingverlagingen en subsidies die investeringen aantrekkelijker kunnen maken. De verlaging van de vennootschapsbelasting van 21 naar 15% kan voor bedrijven die in de VS actief zijn een belangrijke impuls zijn om de activiteiten daar verder uit te breiden.
De Nederlandse (maak)industrie is sterk verweven met Amerikaanse bedrijven. Het Centraal Planbureau stelt zelfs dat elke euro Nederlandse export zo’n zes eurocent aan componenten, grondstoffen, of technologieën bevat die oorspronkelijk uit de Verenigde Staten komen. Dit onderstreept hoe belangrijk de VS is voor onze economie. Met een beetje spanning kijk ik naar hoe Europa hiermee om zal gaan. De Europese Commissie heeft al aangegeven voorbereid te zijn op tegenmaatregelen als Trump nieuwe invoerheffingen oplegt aan Europese producten.
Voorbereiding is essentieel
Of er nu een protectionistische Trump-wind waait of niet, Nederlandse bedrijven die zaken doen in de VS moeten zich goed voorbereiden op zakendoen inde USA. Dit betekent niet alleen het volgen van de Amerikaanse wetgeving en handelsregels, maar ook het afstemmen van bedrijfsstrategieën op veranderende marktomstandigheden. Voorbereiding is het halve werk en daarom organiseren we een speciale “USA in a Day”-bijeenkomst op 21 november a.s. Het biedt een unieke gelegenheid om meer te leren over de Amerikaanse markt en te netwerken. Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar!
Mark Helder
Voorzitter Koninklijke Metaalunie