Bel mij terug

Zoek op trefwoord

Filter

Kies een categorie
Overige artikelen | 02 okt 2025

VAN ‘EEN PLEKKIE’ NAAR EEN PARTNERSCHAP MET POTENTIE

Vanuit die samenwerking ontstond het idee voor een gezamenlijke onderneming: een fysieke winkel voor lassers in de regio én een gespecialiseerde webshop voor lasbenodigdheden.

uim drie jaar geleden stapte Stefan Bonkerk op goed geluk binnen bij Roxin CNC in Harmelen. Op zoek naar een geschikte bedrijfsruimte trof hij daar eigenaar Sytse Scherpenzeel. Die kende niet alleen een locatie op een steenworp afstand, maar zag ook onmiddellijk de meerwaarde van Bonkerks vakmanschap.

Bonkerk had net samen met Patrick Leemans Arcuss B.V. opgericht, een bedrijf dat zich richt op hoogwaardig laswerk. “Ik liep bij verschillende ondernemers binnen op zoek naar een plekkie”, blikt Bonkerk terug. “Dat bezoek aan Sytse bleek een schot in de roos.” Want toevallig – of misschien wel precies op het juiste moment – was Scherpenzeel op zoek naar een partij om zijn laswerk aan uit te besteden. “Ik laste vroeger zelf, maar had daar de tijd niet meer voor. Je moet dan namelijk ook alle technologische ontwikkelingen bijhouden. Dus zei ik tegen Stefan en Patrick: ‘Gaan jullie maar voor mij lassen’.”

 

 

Een logische kruisbestuiving
Wat begon als een informele samenwerking, groeide al snel uit tot een dagelijkse praktijk van kruisbestuiving. Scherpenzeel: “Op een gegeven ogenblik liepen we zo vaak bij elkaar binnen, dat we nu wel kunnen constateren dat we een verlengde van elkaars werkplaatsen zijn. Vanuit Roxin CNC kunnen  we nu ook complexe laswerken aanbieden.” Arcuss en Roxin CNC zitten op loopafstand van elkaar, maar delen meer dan alleen een bedrijventerrein. Ze delen ook dezelfde mentaliteit: beiden zijn oplossingsgericht, technisch creatief en hebben oog voor kwaliteit. 

Gezamenlijke onderneming
Vanuit die samenwerking ontstond het idee voor een gezamenlijke onderneming: een fysieke winkel voor lassers in de regio én een gespecialiseerde webshop voor lasbenodigdheden. Bonkerk: “Je kunt hier in de omgeving geen lasbenodigdheden meer kopen, dat is één reden. De andere reden is dat we vaak vragen kregen over onze zelfbedachte lasoplossingen, zoals onze dynamische wire-houders of speciale schaaltjes voor het rondlassen. Met onze winkel zijn we dan ook geen dozenschuivers: we verkopen alles op het gebied van lasbenodigdheden, lasmachines en PBM’s, maar alleen A-merken waar we zelf achter staan. Én we delen onze vakkennis.” Voor Scherpenzeel speelde ook een persoonlijke motivatie: “Ik was vanuit ondernemersoogpunt wel toe aan een nieuwe uitdaging. Het opzetten van dit gezamenlijke project kwam precies op tijd.”

De nieuwe onderneming kreeg twee namen: Lastechniek Harmelen voor de regionale vakman, en weldsupply.nl als moderne online variant. Bonkerk: “Met de naam Weldsupply sluiten we aan op de wat jongere doelgroep in het hele land, die gewend is om online te bestellen.”

Heldere rolverdeling
De samenwerking binnen de nieuwe bv is inmiddels formeel vastgelegd. Daarin is ook afgesproken wie zich waarmee bezighoudt. Er is dan ook geen sprake van drie kapiteins op één schip. Scherpenzeel: “Ik bemoei me niet met de dagelijkse gang van zaken in de winkel, maar spring bij als dat nodig is.” Bonkerk vult aan: “We hebben alle drie onze eigen expertise, en dat zorgt voor een natuurlijke werkverdeling. Bij vrijwel elke oplossing die wij verzinnen, komt ook draai- en freeswerk kijken. Dat is voor Sytse. Patrick is specialist in de elektrotechnische kant van onze lasoplossingen, ikzelf ben de lastechneut. Bovendien zien we elkaar dagelijks; dan bespreken we de voortgang en stemmen we af. Dat gaat eigenlijk vanzelf. Samen zijn wij niet voor één gat te vangen.”
 

‹‹ We delen onze vakkennis ››


Elkaar uitdagen
Hoe de samenwerking zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld? Bonkerk: “Die is alleen maar beter geworden.” Scherpenzeel: “Ik heb echt het gevoel er een vriend bij te hebben. Hoe bijzonder is dat?” Volgens de ondernemers zit de kracht van hun samenwerking juist in het verschil. “Dat we niet allemaal dezelfde kennis hebben, is juist een pluspunt. Als we brainstormen over nieuwe oplossingen helpt dat om out-of-the-box te kunnen denken. We dagen elkaar uit in de goede zin van het woord”, zegt Scherpenzeel.

De ambities reiken verder dan alleen omzet draaien. Scherpenzeel: “Het doel is om de winkel en de webshop goed op de kaart te zetten en van daaruit verder te groeien.” Bonkerk vult aan: “Mijn wens is om een bijdrage te leveren aan het opleiden van nieuwe lassers, met de focus op lassen én techniek. We doen niet voor niets mee aan de campagne Metaaltechnologie maakt je wereld. Er is overal een tekort aan vaklui. In die zin is onze winkel ook geen bedreiging voor Arcuss. We zullen als sector steeds meer mechanische en geautomatiseerde lasoplossingen in moeten zetten.”

 

Ook interessant

Adverteren in M+T

Wilt u in contact komen met leden van Metaalunie? Dan is Metaal + Techniek een uitermate geschikt platform.

De totale verspreide oplage van Metaal + Techniek is 12.000. En met een meeleesfactor van 3 is het werkelijke bereik ruim 36.000 professionals.

Meer informatie? 

Elma Media BV
 

Reinier Terpstra
0226 - 331 693
06 - 127 455 45
r.terpstra@elma.nl

 

Jochem Meijer
06 - 412 744 13
j.meijer@elma.nl