Marcella Ensel, voorzitter van Metaalunie district Noord, heeft bij Themmen Heftrucks in Leeuwarden een slagroomtaart uitgereikt. De ontvangers waren oprichter Mark Themmen en zijn team van zeven enthousiaste collega’s. Zij ontvingen de taart omdat zij de sectorcampagne Metaaltechnologie maakt je wereld op een originele manier via social media deelden.
Themmen Heftrucks begon in 1996 in Ferwerd, toen Mark Themmen zijn passie voor het repareren van heftrucks omzette in een bedrijf. “Door enkele gebruikte machines te kopen, te repareren en te verkopen was Themmen Heftrucks een feit”, vertelt hij. In 2017 verhuisde het bedrijf naar een ruimer pand in Leeuwarden, waar Themmen nu met zijn team werkt aan onderhoud, reparatie en verkoop van heftrucks.
Employer branding
Themmen legt uit waarom het bedrijf meedeed aan de sectorcampagne: “Wij zijn trots op ons bedrijf en op de legio mogelijkheden die er liggen, ook voor de jeugd. Het is heel leuk om in ons bedrijf te werken. Ook willen we dit mooie initiatief van Koninklijke Metaalunie steunen.” Via social media laten ze zien wat hun werk inhoudt. Het is hun manier om te tonen hoe trots ze zijn op hun vak en de sector.
Beter zichtbaar
De campagne leverde positieve reacties op. “De collega’s en hun familie zijn enthousiast over het inzetten van de campagne. Het is nieuw en was in eerste instantie even proberen”, zegt Themmen. “Door middel van social media en deze campagne willen we onszelf laten zien en meegeven dat metaal en techniek de moeite waard zijn.” Volgens hem is dat cruciaal: “Het is erg belangrijk om te laten zien hoe mooi de sector is, en hoe we samenwerken. Ook willen we ruimte maken voor de nieuwe generatie; ze het vak leren en laten groeien in de sector. Dit helpt niet alleen om jongeren te interesseren, maar ook om de maakindustrie in Nederland sterk te houden, zeker nu personeel overal schaars is.”
Gouden tip
“Zodra leden en medewerkers beseffen dat je samen sterker staat en elkaar kunt laten groeien, heeft de campagne grote kans van slagen”, geeft Themmen aan. Hij waardeert de vrijheid: “Jullie doen dit nu heel goed door ieder bedrijf zijn eigen invulling te laten geven aan de plaat en toch de herkenbaarheid van Metaalunie terug te laten komen.” Hij sluit af met een idee: “Mensen een kijkje geven in je bedrijf. Wellicht kan er een collectieve open dag worden gehouden voor de metaalsector om de omgeving te laten warmlopen voor deze branche.”
Doe ook mee!
Voor alle leden is er een basistoolkit met digitale en fysieke middelen: het campagnelogo, video’s en posters. Scan de QR-code en download of bestel de toolkit!
Winnen
Deel op social media hoe jij de toolkit inzet, gebruik #metaaltechnologiemaaktjewereld en tag @KoninklijkeMetaalunie. Elke maand wordt een winnaar geloot voor een slagroom- taart én een vermelding in Metaal + Techniek!