U bent niet ingelogd.
U bevindt zich hier: Kennisbank » Webwinkel-Check

De Webwinkel-check: nu ook als online zelfhulptool

Sinds 2014 kunt u door één van onze bedrijfsjuridisch adviseurs uw webwinkel juridisch laten controleren. Deze dienst heet de Webwinkel-check. Het doel van deze check is om u te laten weten of uw webwinkel aan de wettelijke eisen voldoet, aan welke niet en wat u kunt doen om dit te veranderen. Deze wettelijke eisen hebben onder andere betrekking op de informatie die u de consument geeft over uzelf, uw producten, de rechten van de consument en over het bestellen, maar ook naar de manier en het tijdstip waarop u dat in het bestelproces doet.

Aan het laten uitvoeren van de Webwinkel-check zijn kosten verbonden. De Webwinkel-check is vanaf nu echter ook beschikbaar als online zelfhulptool. Gebruik maken van de online tool is kosteloos voor leden van Metaalunie. Dus doorloop de tool en kom erachter of uw webwinkel voldoet aan de wet- en regelgeving. Ook de onderwerpen privacy en cookies komen aan de orde. Wilt u eerst nog wat meer algemene informatie lezen over de geldende regels dan verwijzen wij u graag naar de notitie E-commerce, op te vragen bij het secretariaat van Bedrijfsjuridisch Ledenadvies of te downloaden van deze site (Kennisbank > Notities Metaalunie > E-commerce notitie).

De online tool bestaat uit 11 actiepunten. In ieder actiepunt staat wat u moet doen. Onderaan ieder actiepunt vindt u een knop waarmee u de toelichting op of een tekstvoorbeeld bij het desbetreffende actiepunt kunt uitklappen. Soms zult u de toelichting moeten lezen om het punt goed te kunnen uitvoeren. 

Om deze tool goed te kunnen doorlopen, gaan wij ervan uit dat u aan een aantal basiskenmerken voldoet. De beschreven kenmerken gaan zo veel mogelijk uit van de kenmerken van de gemiddelde webwinkel van een Metaalunielid. U kunt de kenmerken hieronder vinden. Voldoet u aan de kenmerken, dan kunt u de tool doorlopen om te zien hoe u de wet goed kunt naleven. Voldoet u niet, neemt u dan contact met mw. mr. H.W. Grootendorst, bedrijfsjuridisch adviseur, om te bespreken op welk punt of op welke punten u afwijkt en wat dat voor gevolgen heeft voor uw verplichtingen.

Kenmerken van de webwinkel waarvoor deze tool geschikt is:

  1. U heeft een webwinkel en heeft deze webwinkel voor uzelf, niet voor een ander;
  2. U levert via die webwinkel alleen zaken, geen diensten. Uw klanten zijn voornamelijk consumenten;
  3. U sluit met uw klanten geen online overeenkomsten voor onbepaalde tijd of online overeenkomsten die u stilzwijgend verlengt;
  4. U levert geen digitale inhoud (zoals bijvoorbeeld een computerprogramma), water, gas, elektriciteit, voedingsmiddelen en dranken, audio- en video-opnamen, software, kranten, tijdschriften of magazines, kleding, medicijnen en zelfzorgmiddelen, producten die onherstelbaar vermengd raken met andere zaken (zoals benzine die in een tank met andere benzine wordt bewaard);
  5. Uw klanten zijn in Nederland woonachtig en de webwinkel is in de Nederlandse taal opgesteld;
  6. U maakt gebruik van algemene voorwaarden (leveringsvoorwaarden), waarin in ieder geval een bepaling is opgenomen over het recht dat van toepassing is op de overeenkomsten met de klant en de rechter die van geschillen kennis mag nemen;
  7. Klanten die telefonisch contact met u zoeken betalen daarvoor alleen hun gebruikelijke belkosten (ook wel het verkeerstarief genoemd) en geen extra kosten.
  8. U heeft geen vergunning nodig voor de online verkoop van uw producten;
  9. U heeft zich niet onderworpen aan een gedragscode (denk bijv. aan. de gedragsregels van Thuiswinkel Waarborg);
  10. U bent niet aangesloten bij een buitengerechtelijke klachten- of geschilbeslechtingsregeling (bijv. de geschillencommissie van Thuiswinkel.org);
  11. Afgezien van eventuele creditcardbetalingen, vraagt u de consument geen andere financiële garanties of waarborgsommen. 
  12. U gebruikt functionele cookies en de cookies van Google Analytics.
  13. U verwerkt van (potentiële) klanten de volgende persoonsgegevens: voor- en achternaam, adres, postcode, woonplaats, e-mailadres en telefoonnummer.
  14. U heeft op uw website een contactformulier.
  15. Klanten kunnen in de webwinkel een account aanmaken waarin ze hun persoonsgegevens kunnen beheren en hun bestelgeschiedenis kunnen zien. 
  16. U maakt gebruik van externe serverruimte en het Microsoft Office pakket.
  17. U wilt reclamemailings versturen naar uw klanten en gebruikt hiervoor MailChimp.

Start met de Webwinkel-Check 

Deze online tool is gebaseerd op het Nederlandse recht en daarom slechts bruikbaar voor Nederlandse webwinkels die zich op de Nederlandse markt richten. Als u zich met uw webwinkel op andere landen wilt richten, gelden er andere of aanvullende wetten en regels. Zo kunt u te maken krijgen met Europese regels, of met nationale regels die gelden in het land waarin uw klant zich bevindt. Wilt u zekerheid over de regels in het buitenland, raadpleeg dan een jurist met kennis van het rechtsstelsel van dat specifieke land. 

Hoewel de ontwikkelaars van deze tool uiterste zorg hebben betracht bij het samenstellen ervan, aanvaardt Metaalunie geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard dan ook, die het directe of indirecte gevolg is van handelingen en/of beslissingen die (mede) gebaseerd zijn op de informatie in deze tool. In alle gevallen adviseren wij u, voordat u belangrijke zaken gaat aanpassen of regelen, vooraf contact op te nemen met de één van de bedrijfsjuridisch adviseurs van Metaalunie.