U bent niet ingelogd.
U bevindt zich hier: Details
Ondernemers prijzen ambassadenetwerk

Ondernemers die zaken doen in het buitenland, en daarbij gebruik maken van het ambassadenetwerk van de Nederlandse overheid, beoordelen die hulp met een 9,3. Dat bleek bij de uitreiking van de Ambassadeprijs 2019, met als grote winnaar het consulaat-generaal in Ho Chi Min als meest genomineerde post. Op de tweede plaats eindigde de post in Riyad. De prijsuitreiking vond plaats tijdens de Bedrijvendag op de jaarlijkse ambassadeursconferentie.

Persoonlijke inzet en een proactieve aanpak worden door de geraadpleegde bedrijven het meest gewaardeerd. Ondernemers geven aan het ambassadenetwerk met name te gebruiken voor het leggen van lokale contacten, het verkrijgen van marktinformatie, de ondersteuning bij missies en beurzen en netwerkactiviteiten. Verder blijkt dat 84 procent van de deelnemende ondernemers het afgelopen jaar een beroep heeft gedaan op een ambassade of consulaat. De ondersteuning bestond hoofdzakelijk uit het leggen van contacten met het lokale netwerk (74 procent) en het beantwoorden van specifieke vragen over het land in kwestie. De opvolging bestaat vooral uit persoonlijk contact en het doorverwijzen naar relevante instanties voor andere informatie.

“Ambassades kunnen veel betekenen voor ondernemers, ondernemers vinden de weg naar ambassades en consulaten steeds beter maar nog steeds is het voor velen ook nog onbekend terrein. Dat de hulp van het ambassadenetwerk zo hoog wordt gewaardeerd is een mooie opsteker”, aldus Paul Verlinden, beleidssecretaris Internationaal Ondernemen van Koninklijke Metaalunie.

Initiatiefnemer evofenedex toont zich bij content met de uitkomsten. Het postennetwerk doet volgens de organisatie erg nuttig werk in de handelsbevordering. evofenedex pleit daarbij voor uitbreiding en versterking van het postennetwerk en gelukkig investeert het huidige kabinet in uitbreiding van het aantal posten en mensen. Het is nu zaak om ondernemers nog meer te wijzen op het gebruik van de posten in combinatie met alle andere inzet van publiek-private samenwerking zoals in NLinBusiness.

De Ambassadeprijs is een initiatief van ondernemersorganisaties evofenedex, VNO-NCW en MKB-Nederland en wordt om de twee jaar uitgereikt. De enquête is dit jaar ingevuld door bijna 900 ondernemers, die posten in 88 landen hebben genomineerd.

Misschien interessant voor u

Blog

Blog


Bert Jaarsma
Directeur Organisatie

Op ledenbezoek
> Lees meer.

Heeft u een vraag?

Bel ons
030 6053344

info@metaalunie.nl