U bent niet ingelogd.
U bevindt zich hier: Details
Waarde van diploma in geding bij grotere regionale vrijheid
Metaalunie kijkt kritisch naar experiment ‘Kwalificatiestructuur mbo’

“Een landelijk erkend en herkenbaar diploma is essentieel voor het MKB-metaal. Onnodig veel regionale ruimte betekent dat we niet altijd kunnen inschatten wat iemand uit een andere regio kan en kent en dat leidt tot problemen. Een vakman moet overal zijn vak kunnen verstaan”. Dit zegt Fried Kaanen, voorzitter Koninklijke Metaalunie, in een eerste reactie op het voorgenomen experiment ‘Ruimte voor de regio’ van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).

Met het experiment, wat op dit moment in een internetconsultatie voorligt, wordt grote ruimte geboden aan mbo-instellingen om in samenwerking met het (regionale) bedrijfsleven het onderwijs nadrukkelijker aan te laten sluiten op de vraag vanuit de regio. Tevens heeft het experiment tot doel om het eigenaarschap onder docenten(teams) over de inhoud van het onderwijs te vergroten. Volgens Kaanen wordt er met dit experiment ingespeeld op het gevoel dat vastgestelde kwalificaties niet snel genoeg kunnen inspelen op regionale behoeften. “Onderwijs loopt per definitie achter op de nieuwste ontwikkelingen, maar juist door binnen de landelijk erkende kwalificaties ruimte te bieden en in de regio met elkaar in gesprek te blijven, kan snel op veranderingen ingesprongen worden. Dit experiment is daarvoor niet nodig en zorgt er juist voor dat er een wildgroei zal ontstaan aan ideeën, gevoed door individuele bedrijven zonder verbinding met landelijke ontwikkelingen/onderzoeken. De huidige structuur met kwalificaties en vrije keuzedelen werkt goed en steeds beter. Laten we dat gebruiken. En laat docenten en bedrijven daarover in gesprek gaan. Een student heeft geen behoefte aan een diploma met regionale waarde, die mogelijk landelijk geen civiel effect heeft, vanwege het gebrek aan landelijke erkenning en dekking”, aldus de Metaalunievoorzitter.

Volgens Kaanen gaat OCW ook voorbij aan de rol die de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) heeft bij de invulling van de kwalificatiestructuur namens onderwijs en bedrijfsleven. “Dit experiment passeert SBB”, vindt hij. “SBB heeft de wettelijke taak op dit gebied en daarmee is de inbreng door de twee betrokken partijen, onderwijs en georganiseerd bedrijfsleven geborgd. SBB is bij dit experiment in een later stadium toegevoegd bij de uitvoering als ‘meedoen’ en niet ‘meedenken’ Dat is niet effectief.”

> Lees ook de blog 'Waarde van diploma'.

Misschien interessant voor u

Blog

Blog


Bert Jaarsma
Directeur Organisatie

2019 ontharden?
> Lees meer.

Heeft u een vraag?

Bel ons
030 6053344

info@metaalunie.nl