U bent niet ingelogd.
U bevindt zich hier: Details

Om het btw 0% tarief voor intracommunautaire leveringen te mogen toepassen heeft de Duitse leverancier met ingang van 1 oktober 2013 naast uw btw nummer  voortaan ook een ontvangstbevestiging (Gelangenbestätigung) of een van de volgende alternatieven nodig:

  • Een bewijs van verzending (bijv. vrachtbrief) met bijbehorende ontvangstbevestiging.
  • Een ladingsbrief of de duplicaten hiervan;
  • Een bevestiging van het vervoersbedrijf;
  • Een plaatsing van de order incl. de stukken mb.t. het transport;
  • Bij verzending per post een reçu van de post in ontvangstname en het bewijs van betaling van de levering.

Als u de ontvangstbevestiging of een van de bovenstaande documenten niet overhandigt, zal de Duitse leverancier u met Duitse btw moeten factureren.

Ook Nederlandse ondernemers die goederen tegen het 0% btw tarief leveren aan btw ondernemers in andere EU landen moeten naast verificatie en vermelding van het btw nummer van de afnemer op de factuur door middel van zoveel mogelijk bescheiden uit hun administratie kunnen aantonen dat de goederen daadwerkelijk zijn vervoerd naar een ander EU land. U voldoet aan deze bewijslast als u in uw administratie de volgende zaken heeft zitten: kopie van de factuur, CMR vrachtbrief, pakbonnen, betalingsbewijzen, kopiefacturen waarop de ontvangst is getekend en een verklaring van de vervoersonderneming.

Meer informatie Team Ondernemen, Economie & Fiscaliteit

Heeft u een vraag?

Bel ons
030 6053344

info@metaalunie.nl
Blog

Blog


Jos Kleiboer
Directeur Beleid

Avond van de Maakindustrie

> 
Lees meer.